Publicerad: 2016-11-07

Studentprojekt: Hologram kan ge smartare universitetsmiljö

NYHET En smartare universitetsmiljö laddad med hologram. Det visade studenter vid Umeå universitet prov på i ett kursarbete om Microsofts nya teknik Hololens.

Den allra senaste tekniken för hologram med stöd av Microsofts Hololens har legat till grund för ett studentprojekt vid Umeå universitet under hösten. Det är masterstudenter i IT Management vid Institutionen för informatik som fått i uppdrag att bygga nya tekniklösningar för framtidens smarta campus.

– Hololens är en radikalt ny teknik, där såg vi en möjlighet för studenterna att utifrån teorier de fått under kursen undersöka hur det går att skapa ett värde med den här tekniken i form av produkter och tjänster, säger Daniel Nylén, lärare på kursen.

Interaktiv miljö med hologram

Studenterna har tagit fram en mängd exempel på hur universitetets miljö kan bli mer interaktiv med Hololens-hjälmar för anställda och studenter.

Interaktiva guidade visningar av campus, information till nya studenter, distansundervisning på nytt sätt, upplysningar om böcker på universitetsbiblioteket, medicinsk undervisning om människokroppen och utbildningsmässor på andra orter där intresserade kan få uppleva Umeå universitet med Hololens är några av studenternas förslag.

Uppdraget till studenterna har kommit från kommunikationsenheten vid Umeå universitet. Under kursen har studenterna även samverkat med IT-tjänsteföretaget CGI som presenterat tekniken med Hololens och visat vilka möjligheter den ger.

Augmented reality

CGI i Umeå är ett av de första företagen i Europa som fått tillgång till Hololens-tekniken. Det är en teknik som bygger på augmented reality eller förstärkt verklighet som det kan kallas på svenska. Tillämpningar finns inom en mängd olika områden, allt från medicin till arkitektur.

Nils-Petter Augustsson och Ulf Skoglund från CGI har bistått med information om teknikens kapacitet till studenterna och var även med under den slutpresentation som nyligen hölls.

– Presentationerna har varit väldigt olika och de har gett en bredd som vi inspireras av, säger Nils-Petter Augustsson.

Med under presentationen var även Åsa Nygren, Developer Experience and platform evangelism på Microsoft Sverige, som gästade Umeå under dagen.

– Det är det här vi drivs av. Att få se vad som kan göras med våra plattformar. Vi kommer med tekniken och sedan bidrar studenterna med sina idéer och gör saker med den tekniken. Då kan det bli riktigt spännande, säger Åsa Nygren.

Bilden ovan: Studenter vid Umeå universitet har tagit fram flera exempel på hur hologram  kan göra vår miljö smartare.

Redaktör: Mikael Hansson