Publicerad: 2016-02-29

Studenttävling om världslanserade spelet Unravel

NYHET Världssuccén Unravel från spelföretaget Coldwood var tema för årets Utmaningen, en 48 timmars tävling för studenterna på Digital medieproduktion vid Umeå universitet.

Utmaningen är en årlig tävling som Institutionen för informatik vid Umeå universitet anordnar för studenterna på Digital medieproduktion. I år var högaktuella spelet Unravel från Umeåföretaget Coldwood utgångspunkt för tävlingen. Tävlingsuppgiften gick ut på att inom loppet av 48 timmar göra någon form av kreativ produkt kring spelet.

Coldwoods spel Unravel hade världspremiär 9 februari och har på bara några veckor mötts av ett enormt mottagande världen över. Över en miljon visningar har företagets trailer fått på Youtube, mängder av filmer har lagts ut av fans som visar hur de tar sig igenom spelet och positiva recensioner staplas i internationell media.

Coldwood på plats

Men att möta folk ansikte mot ansikte är också något speciellt, vilket blev tydligt vid finalen av studenternas tävling då hela fem anställda på Coldwood tog sig tid att delta för att titta närmare på de sammanlagt 16 bidrag som presenterades.

– Vi har berättat vår historia ganska öppet. Den är tänkt att inspirera folk att tänka själv och därför är det sjukt roligt att komma hit och se hur ni har tolkat den, sade Martin Sahlin, creative director på Coldwood till studenterna i samband med att bidragen visades.

– Det är verkligen ambitiösa projekt och roligt att det är så stor bredd i det ni gjort, både i ton, tema och teknik, fortsatte Martin Sahlin.

Vinnande bidrag

Det vinnande bidraget som tävlingens jury vaskade fram var en illustrativ bild som gjorts av Gabriella Björk, Diana Doss, Sofia Berggren, Cecilia Reidefors och Matilda Karlsson.

– Det var lite tufft, vi lämnade in nästan i sista sekunden, säger Gabriella Björk som ingick i laget som slutligen kammade hem segern.

– Det var först lite svårt att enas om en idé, men det var kul att komma fram till något gemensamt. Alla ritade var sin del av bilden och sedan lade vi ihop allt till en enda bild, förklarar Diana Doss, också hon medlem i vinnande laget.

– Det var så häftigt att Coldwood kunde vara med här, det är jättekul, säger Cecilia Reidefors.

– Det är en fantastisk chans att få ta del av vad de har gjort, säger Sofia Berggren.

– Nu har jag precis skaffat Playstation 4 så nu ska jag spela spelet, fortsätter hon med ett skratt.

Kontakt med företag

I tävlingens jury ingick Zanna Metzer, Lina Strömqvist, Andreas Berglund och Linus Adolfsson, alla fyra är tidigare studenter som gått Digital medieproduktion men nu är ute i yrkeslivet.

– Det är superbra att Coldwood är med här. Som student är det verkligen bra att få ha kontakt med verksamma företag, menade jurymedlemmen Lina Strömqvist.

Programansvarig för Digital medieproduktion är Karin Danielsson Öberg. Hon har varit med och arrangerat tävlingen i flera år och menar att kvaliteten på studenternas bidrag bara blir högre och högre.

– Det är fantastiskt och lika roligt varje år. Jag är väldigt imponerad över vad studenterna hunnit med på de 48 timmarna.

Förutom vinnande bidraget fick även Emma Jonsson ett hedersomnämnande för sitt bidrag.

Redaktör: Mikael Hansson