Publicerad: 2020-09-02 Uppdaterad: 2020-09-03, 09:02

Studera i en annan världsdel under våren 2021

NYHET Nu kan du som är sugen på att resa till ett annat land för att studera ansöka om en utbytesplats. Umeå universitet har 37 platser kvar för utbytesstudier fördelat på 9 olika universitet inför vårterminen 2021.

Text: Elizabet Westerlund, International Office

Umeå universitet har 37 platser för utbytesstudier fördelat på 9 olika universitet för våren 2021.
De länder som är aktuella är:

• USA
  • Kina
  • Japan
  • Sydkorea

Information om vilka universitet som har kvar platser hittar du på sidan: Vart kan du åka?. På varje universitens respektive sida finns information om behörighet och urvalsregler.

Anledningar att studera utomlands

• Du får resa och uppleva en annan kultur.
    Att resa iväg och uppleva hur det är att bo och leva i ett annat land ger dig ett miljöombyte men är också väldigt lärorikt.
  • Du kan bredda eller fördjupa din utbildning.
    Genom att studera kurser som inte går att läsa i Umeå har du chansen både att bredda och fördjupa din utbildning.
  • Du skapar kontakter i en annan världsdel.
    Att ha kontakter utomlands kan vara värdefullt om du är intresserad av en internationell karriär.
  • Du har chansen att arbeta med din personliga utveckling.
  • Du kan fördjupa dina kunskaper i ett språk eller lära dig ett nytt.
    Att umgås med människor som talar ett annat språk är ett roligt sätt att fördjupa sina kunskaper inom ett språk du redan talar eller ett sätt att lära sig ett nytt språk.
  • Du får en merit för din framtida karriär.

Så ansöker du om utbytesplats för utbytesstudier inför våren 2021

Du ansöker om plats genom att fylla i och skicka in en ansökan i Umeå universitets ansökningssystem SoleMove. En manual för hur du fyller i ansökan finns på Umeå universitets hemsida för manualer.

För dig som är nyfiken på utbytesstudier finns möjlighet att delta i ett av våra drop-in-tillfällen där vi kommer att informera om utbytesstudier samt att det kommer finnas möjlighet att ställa frågor.

Sista ansökningsdatum för att söka utbytesplats gällande våren 2021 är den 15 september 2020.

Om du hellre vill söka utbytesplats för läsåret 2021/2022 så kommer information om detta ut under oktober månad.

Kontakt

Kontakta International Office om du har frågor om att åka som utbytesstudent till länder utanför Europa.

E-post: outgoing.io@umu.se