Publicerad: 2012-02-27

Svampinfektionsforskare utökar sitt nätverk

NYHET Svampinfektionsforskaren Constantin Urbans forskargrupp kombinerar grundforskning med klinisk forskning. Nyligen anställdes han som gruppledare inom en satsning på prekliniska forskare.

Jakten efter nya botemedel mot infektionssjukdomar kräver snabbt och intensivt samarbete inom forskning och sjukvård. Det kan ta väldgt lång tid innan upptäckter vid labbänken blir nya mediciner för patienter. Constantin Urban, forskare vid Laboratoriet för molekylär infektionsmedicin Sweden - MIMS i Umeå, flyttar nu hela sin forskargrupp till institutionen för klinisk mikrobiologi, för att underlätta samarbetet mellan grundforskning, klinisk forskning och behandling av patienter.

Constantin forskar om infektionssjukdomar som orsakas av olika typer av svampar, som till exempel jästsvampen Candida eller mögelsvampen Aspergillus. Friska människor klarar för det mesta sådana infektioner utan större skada, men för patienter med nedsatt immunförsvar kan svampinfektioner vara livshotande.

Få experter på svampinfektioner

Det finns få infektionsforskare i Sverige som är experter på svampinfektioner och Constantins forskargrupp välkomnas nu varmt bland kliniska forskare i Umeå. Han anställdes nyligen som gruppledare inom en satsning på prekliniska forskare.
– Medicinska fakulteten vid Umeå universitet beslöt att ge unga forskare möjlighet att bygga broar mellan grundforskning och klinisk forskning, säger prodekan Maria Fällman. Det är glädjande att vi med hjälp av externa granskare hittade tre mycket lovande unga gruppledare som uppfyller kriterierna och forskar inom områden som har stor betydelse för många patienter.

Tre unga forskare

De tre unga forskarna är de första brobyggarna för Umeå universitetets satsning på experimentell medicinsk forskning. Pernilla Wikström, som forskar om prostatacancer vid institutionen för medicinsk biovetenskap, och Jonathan Gilthorpe, som forskar om ALS och andra neurologiska sjukdomar vid institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap, är de två andra forskarna i trion.
– För mig är det viktigt att jag fortfarande kan behålla mitt samarbete inom MIMS, som utgör den svenska noden för molekylär medicin i ett partnerskap med European Molecular Biology Laboratory, EMBL, ett ledande forskningsinstitut inom molekylärbiologisk grundforskning i Europa, förklarar Constantin.

– Som grundforskare är jag beroende av excellenta samarbetspartners och infrastruktur för molekylärbiologi och immunologi. Men samtidigt behöver jag kopplingen till klinisk forskning för att förstå sambanden mellan sjukdomar och infektionsmekanismer. Sedan jag kom till Umeå för tre år sedan har jag etablerat samarbeten med infektionskliniken och hematologiska sektionen vid Norrlands universitetssjukhus. Den nya tjänsten och flytten till klinisk mikrobiologi passar perfekt för mina forskningsintressen. Jag är tacksam för att mina kollegor vid MIMS accepterade planerna.

Bygger broar

Och MIMS-kollegorna välkomnar Constantins nya planer. En ambition vid det nationella laboratoriet är just att bygga broar mellan grundforskning och klinisk forskning. Närheten till Norrlands universitetssjukhus underlättar enormt.– Sedan tre år tillbaka har MIMS startat ett program med ”Clinical Research Fellows”, där vi ger läkare möjlighet att både jobba kliniskt och medverka i grundforskning knuten till en MIMS–forskargrupp, säger Anders Sjöstedt, professor vid institutionen för klinisk mikrobiologi och koordinator för programmet.
– Constantin bygger nu bron från det andra hållet, från grundforskningen mot klinik – perfekt!, fortsätter Anders som även är vice-föreståndare för MIMS.

Constantin Urban startade sin verksamhet vid institutionen för klinisk mikrobiologi vid Umeå universitet den 1 januari 2012.

För mer information, kontakta gärna:

Dr. Constantin UrbanLaboratoriet för molekylär infektionsmedicin Sweden - MIMS Institutionen för klinisk mikrobiologiTelefon: 090-785 1143
E-post: constantin.urban@mims.umu.se

http://www.mims.umu.se/en/groups/constantin-urban.html (på engelska) http://www.umu.se/nyhet//.cid160882 http://www.medfak.umu.se/anstalld/satsningen-klin-preklin

Text: Eva-Maria Diehl

Redaktör: Eva-Maria Diehl