Publicerad: 2016-09-18

Svårt ge robotar mänskligt förnuft

NYHET Även om dagens robotar kan verka smarta så är det fortfarande långt bort att de kan ersätta människor fullt ut, menar robotforskaren Ramon Lopez de Mantaras på besök i Umeå.

I framtiden kommer många yrken att ha ersatts av robotar. Så lyder många arbetsmarknadsrapporter men att robotar till fullo skulle kunna ersätta och agera som människor det är fortfarande långt bort, menar robotforskaren Ramon Lopez de Mantaras på besök vid Institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet. Inför en mycket välfylld föreläsningssal presenterade han, som är en av Europas ledande inom området, för studenter och forskare i Umeå sina tankar om utveckling av AI, artificiell intelligens, autonoma system och robotar.

Svårt vara mänskligt förnuftig

Ramon Lopez de Mantaras betonade de stora svårigheter som trots allt finns med att få AI-system och robotar att förstå sammanhang och agera lika förnuftigt som människor.

– Vi kan sätta upp listor över vad roboten ska ta hänsyn till men sådan listor riskerar att bli mycket långa, säger Ramon Lopez de Mantaras och håller som exempel upp ett glas.

Om vi kan få en robot i hemmet som serverar inför en middag vill vi inte att den ska ställa fram ett glas som har en spricka överst i kanten. Den som dricker ur ett sådant glas riskerar att skära sig. Men om glaset är skadat en bit längre ner, i foten, så kan det fortfarande vara användbart.

– Sådant förstår vi människor och det är enkelt för oss att hantera den informationen. Men för en robot behöver vi idag lista alla dessa undantag och det blir orimligt. Vilket betyder att det inte är så enkelt att låta robotar ersätta människor, fortsätter han.

Etiska vägval

Ramon Lopez Mantaras pekar även på de många etiska vägval som nya robotar ställer oss inför. Själv säger han bestämt nej till att hans forskning ska få användas i militära sammanhang och han håller en lång utläggning om de stora problem som uppstår med autonoma system i exempelvis drönare i krig.

– Hur ska dessa drönare kunna skilja på vem som är vän eller fiende i en grupp där alla bär civila kläder?

Vardagens problem

Men etiska vägval uppstår också i vardagen, betonar han. Ett exempel är självkörande fordon och han nämner det ofta omtalade problemet med autonoma system i bilar som vid en incident kanske måste välja mellan att köra över en grupp barn eller krascha in i en vägg med risk för att passagerarna i fordonet kan dö. Vad ska systemet välja och, kanske framför allt, vem ska bestämma vad systemet ska välja.

Men trots de många utmaningar som utvecklingen av robotar och AI-system står inför tror Ramon Lopez de Mantaras att vi kommer att få se många fler sådana autonoma system i vår vardag.

– Men det tar längre tid än vi tänker oss. Riktigt självkörande bilar är kanske 50 eller 60 år bort och att en robot ska kunna agera helt som en människa kanske vi inte får se förrän om tusen år, säger han.

Redaktör: Mikael Hansson