Publicerad: 2016-12-29

SvD: ”Möjlighet till karriär krävs för att säkra kvalitet”

NYHET I ett debattinlägg i Svenska Dagbladet bemöter docent Virginia Langum, Umeå universitet, och professor Staffan I. Lindberg, Göteborgs universitet, ett tidigare inlägg av Mats Alvesson och Erik J Olsson om att det finns för många professorer i vid svenska lärosäten.

Virginia Langum

Ur debattinlägget: ”Om professorstiteln tappat sitt ”fina skimmer” så hände det för ett antal år sedan. Det är inte ett nytt hot, utan något som tidigare generationer skapade. Det är heller inte ett systemfel utan snarare en effekt av den dålig konkurrens, svaga internationalisering, och kultur av internrekrytering som präglade många institutioner förr. I dag har de flesta institutioner ändrat på detta. De som inte gör det kommer att tappa ytterligare i anseende och forskningsmedel. Det är deras sak och problem, men inte ett fel på systemet med befordran till professor”.

Läs hela inlägget på svd.se

Redaktör: Per Melander