Publicerad: 2008-01-28

Svenska manus blir finska kortfilmer Manusstudenterna i stort samarbete med Helsingfors

NYHET Manusutbildningen vid Umeå universitet gör kortfilm tillsammans med Filmhögskolan och Teaterhögskolan i Helsingfors. Manusstudenternas uppgift har varit att skriva manus till filmerna som ska spelas in i Helsingfors under februari.

Under Göteborg Filmfestival möter manusstudenterna från Umeå universitet för första gången de regissörer som ska arbeta med deras manus. I en gemensam workshop ska man arbeta vidare med de olika projekten. Därefter blir det en slutlig finputsning av manus innan inspelningen i slutet av februari. Under drygt två månader får manusstudenterna sedan bita på naglarna innan resultatet visas upp i Stockholm i slutet på april i samband med ”Drömfabriken” på Filmhuset. Totalt deltar mer än 75 studenter i kortfilmsprojektet.

Claes-Göran Liljeborg, manusutbildningens konstnärlige ledare, är entusiastisk över det spännande samarbetet.
– Vi blev väldigt glada när regissören Jarmo Lampela tog kontakt med oss på manusutbildningen, berättar Lillieborg. Han är professor i regi på Filmhögskolan och leder kortfilmsprojektet, men han är också känd som regissör, bland annat för filmen Joki som fick sju Jussi, Finlands motsvarighet till Guldbaggen.

Kortfilmsprojektets producent är inte mindre än Ilkka Mertsola, Aki Kaurismäkis producent. På Teaterhögskolan är Erik Söderblom, rektor för den svenska delen av skolan och professor i scenkonst, ansvarig för de tolv teaterelever som ska delta i projektet. Musik till filmerna skrivs av studerande i filmmusikkomposition vid universitetet i Tammerfors. Manusutbildningen för film, tv och nya medier är en unik treårig konstnärlig processutbildning.

Studenterna får under studierna tillfälle att arbeta med sin utveckling både konstnärligt, yrkesmässigt och personligt bl.a. genom stora uppdrag. De flesta uppdragen genomförs i samarbete med mediebranschen såsom Sveriges Television, olika produktionsbolag och andra viktiga aktörer inom det område manusförfattarna ska verka. Manusstudenterna har när de går ut 2010, förutom sin konstnärliga kandidatexamen, en portfolio med de uppdrag som genomförts under de tre åren. Denna gång kommer också en DVD med kortfilmer från samarbetsprojektet med Helsingfors att ingå i den.

För mer information, kontakta gärna Claes-Göran Lillieborg, Arbets- och mobiltfn: 090 - 786 63 14 (på Göteborg Filmfestival 27 januari till 1 februari) eller e-post: claes.lillieborg@littvet.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink