Publicerad: 2016-02-29

Svenska skidförbundet erbjuder utbildning att bli "din egen!"

NYHET Svenska skidförbundet erbjuder tillsammans med advokatfirman Magnusson den 20 april en utbildning som riktar sig mot skidåkare strax under den yppersta A-landslagsnivån. Utbildningen vänder sig till elitidrottsstudenter antagna vid Elitskidcentrum (ESC) samt Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

Svenska skidförbundet har ett avtal med advokatfirman Magnusson som hjälper förbundet med diverse uppdrag. Genom detta avtal har de erbjudit sina landslag utbildning i att bilda eget bolag, fördelar och nackdelar och vilka regler som gäller samt vad man bör tänka på när man skriver avtal med samarbetspartner. Upplevelsen är att de som mest visat intresse är de som är yngre och nyss har kommit in i landslaget. Därför vill svenska skidförbundet erbjuda våra högskolor och elitmiljöer samma utbildning. Idrottshögskolan inbjuder därför både ni studenter som är antagna på Elitskidcentrum (ESC) och Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) att kostnadsfritt delta på denna utbildningsträff den 20 april mellan kl. 11-13 i lokalen Bryssel, IKSU Sport.

Innehåll i utbildningen

Bolag eller inte bolag?-Aktiebolag eller egen firma- Vilka fördelar finns det med att ha ett registrerat bolag?
- Hur göra för att starta bolag (bildande, registrering etc)?

Redovisning av inkomster och utgifter- Vilka inkomster skall redovisas?- Hur beskattas olika inkomster (prispengar, föreläsningsinkomster m.m.)?
- Vilka kostnader kan jag låta belasta bolaget?

Sponsoravtal (materialavtal för utrustning respektive avtal där sponsorer på olika sätt vill nyttja skidåkaren eller hans/hennes namn och bild i sin marknadsföring)- Vad bör regleras i avtalet?- Vad bör man "se upp med" i dessa avtal?
- Övriga avtal (samarbeten, föreläsningar m.m) - vad bör man "se upp med"?

Varumärksskydda ditt namn- Hur skyddar man sitt namn?- Fördelar med att varumärkesregistrera sitt namn?
- Användning av namn och bild i reklam?

Anmälan:

Om du som ESC- eller OUC-student vill delta på träffen meddela det till Anna-Karin Eriksson, enhetsadministratör Idrottshögskolan, senast den 14 april.

Utbildning i att "bli din egen"!

Redaktör: Anna-Karin Eriksson