Publicerad: 2012-04-16

Svenstavik dubblerar i Teknikåttans regionfinal

NYHET I fjol tog de sig hela vägen till riksfinalen. Nu är Svenstaviks skola tillbaka i Teknikåttan och har två lag i regionfinalen som avgörs i Umeå på torsdag.

– Vi åker upp med buss tillsammans med Myrvikens skola från samma kommun. Av fyra åttor i Bergs kommun har faktiskt tre gått vidare i Teknikåttan, så det blir lite av en intern kamp också, säger Jerry Prestberg, lärare på Svenstaviks skola.Svenstaviks skola brukar varje år delta i flera matematik- och tekniktävlingar för elever. Det är både en kul grej och ett bra sätt att se få se hur de egna klasserna ligger till, tycker Jerry Prestberg. – Kanske kan det också få eleverna lite mer inspirerade för de naturvetenskapliga ämnena.
Hur förbereder ni er för Teknikåttan?– Vi har förstås jobbat med uppgifterna som tillhör tävlingen. Eftersom vi läser NO-ämnena i block, fysik/teknik och kemi/biologi, försöker vi lägga tekniken på vårterminen, lite före Teknikåttan. Fast så kanske vi hade gjort i alla fall! Annars gör vi egentligen inget speciellt inför tävlingen, inte mer än den ordinarie undervisningen.
Hur gör ni för att göra naturvetenskapliga ämnen mer intressanta och locka fler att plugga vidare?– Vi försöker blanda upp med mycket praktik och labbar tillsammans med teorin. Sedan jobbar vi med lite olika teman och projekt, i nian till exempel har vi ett Nobeltema där eleverna får utföra ”farliga” kemilabbar, fast under kontrollerade former förstås. Det brukar de se fram emot redan i sjuan, säger Jerry Prestberg.
Är ni laddade för regionfinalen?– Just nu är det lite smått panik eftersom det varit påsklov och eleverna inte är riktigt klara med de praktiska uppgifterna. De ska förfina sina prylar och packa dem inför bussresan.
På onsdag morgon sätter sig 8A och 8B från Svenstavik tillsammans med 8B, Myrviksskolan, i bussen för att åka till Umeå. De övernattar i stugor på First Camp för att kunna komma pigga och alerta till regionfinalen på Umeå universitet.

Bildtext: 8A och 8B på Svenstaviks skola tävlar i Teknikåttans regionfinal.
Foto: Jerry Prestberg

Redaktör: Anna-Lena Lindskog