Publicerad: 2013-09-27

Svettig föreläsning om träning och hälsa

NYHET Vissa föreläsningar är svettigare än andra, både för föreläsare och studenter. På kandidatprogrammet i Life science inleddes kursmomentet om träningens och hälsans biologi och kemi med ett lärorikt spinningpass på Iksu.

Michael Svensson, lärare och forskare i idrottsmedicin, har placerat sin bärbara dator på cykelstyret. Medan spinninginstruktören Anna-Karin Hammar drar i gång uppvärmningen förklarar han vad som börjar hända i kroppen och varför det är viktigt att värma upp. Att blodflödet ökar, så att hela kroppen och framförallt musklerna blir varma och att nervimpulser går snabbare.– Många enzymer som är involverade i musklernas funktion regleras av temperaturen och när man blir varm i kroppen ökar deras aktivitet, vilket är bra för cellfunktionen, fortsätter Michael som själv börjar bli smått andfådd av att trampa och prata samtidigt.
Dansar på pedalernaHela gänget trampar idogt, Anna-Karin uppmanar dem att fokusera på andningen och hitta en rytm som känns bra. Intensiteten stegras, nu får alla stå upp och trampa i tre minuter, de nästan dansar på pedalerna i takt med musiken, för att sedan lugna ner tempot i två minuter för syreåterhämtning. Sedan blir det till att upp och trampa snabbare igen.– Är ni varma? Det här är bara början, kom igen nu, en minut till, starkare, mer kraftfullt, håll ut, peppar Anna-Karin.
Bilden: Yana Tarasova, Vera Pieters och Emma Johansson värmer upp.

Dags för lite återhämtning igen och Michael förklarar hur man på bara fyra veckor kan gå från tämligen otränad till att få hyfsad kondition. Han berättar också hur man gör konditionstester i idrottsmedicins labb, något studenterna ska få göra senare under kursen.
Blodvolym och blodtryckFörutom studenterna deltar flera lärare. Pernilla Wittung-Stafshede, professor i kemi, är en av dem som är med och trampar. Hon ska undervisa studenterna längre fram och vill ta chansen att lära känna dem en smula innan dess.Spinningpasset böljar vidare i intervaller, nu börjar alla vara rätt svettiga och Michael Svensson fortsätter föreläsa om vad uthållighetsträning innebär för kroppen, de gynnsamma effekter man till exempel får på blodvolym, blodtryck och hjärtats pumpförmåga.
Bilden: En kort pustpaus. Daniel Bergdahl och Rodvan Gadaev är rejält svettiga.

Han beskriver också de onda cirklar fysisk inaktivitet leder till, vad som händer i fettvävnaden och hur inflammatoriska processer startar som leder till en ökning av hormoner och andra ämnen som i sin tur påverkar cellernas upptag av glukos negativt.Studenter och lärare trampar envetet på. Det är inte dags att varva ned ännu, tvärtom. Anna-Karin Hammar sätter i gång med fem sekunder långa sprintintervaller. Alla får stå upp och trampa allt de förmår.– Go, go, go, go, go! Och nu får ni sitta ned igen, ropar Anna-Karin.
”Inte bara löprundor”Michael förklarar bakgrunden till övningen, nämligen att forskning visat att korta, intensiva träningsmoment där man tar ut sig maximalt om så bara under några få minuter i veckan faktiskt visat sig förebygga hjärtkärlsjuklighet.– Det är inte bara långa löprundor som ger effekt.
Bilden: Lugnt pedaltrampande varvas med intensiva sprintintervaller. Sophia Mårtensson, Anna Svensson och Juan Inda tar i.

De flesta i gänget har fortfarande krafter kvar att cykla. Och tur är det, nu kommer finalen med åtta intervaller med 15 sekunders sprintande. Om inte förr bör studenterna känna mjölksyran i musklerna, förklarar Michael. Äntligen blir det nedvarvning med lugnt trampande på pedalerna och stretching medan Michael förklarar nyttan med aktiv återhämtning. Sedan får ett svettigt gäng bege sig mot duscharna. Efter lunch väntar en alldeles vanlig föreläsning.
Hur var det att vara med på det här?
– Det var hemskt, jag är så sjukt otränad! säger Daniel Bergdahl från Piteå. Men det var en kul och annorlunda föreläsning och roligt att prova något nytt. Jag har faktiskt aldrig provat på spinning tidigare.

Text & foto: Anna-Lena Lindskog

I korta sprintintervaller står deltagarna upp och cyklar allt de förmår. Staffan Widerberg kämpar på.

Vad händer i kroppen när man tränar, vilka ämnen frigörs och vilken effekt har det? Julia Ödmark, student på Lifescienceprogrammet får en svettig lektion i träningens kemi och biologi.

Även lärare och forskare är med under föreläsnings- och träningspasset. Kemisten Henrik Antti, programansvarig för Lifescienceprogrammet, trampar på.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog