Publicerad: 2014-03-14

SVT Debatt: Hur stoppar vi nazismen?

NYHET Lena Berggren, docent i historia vid Umeå universitet medverkar i SVT:s program Debatt på temat ”Hur ska nazismen stoppas?”

Efter flera uppmärksammade fall av våldsam aktivism av fascistiska och nazistiska rörelser i Sverige tar SVT:s program Debatt upp temat ”Hur ska nazismen stoppas?” Lena Berggren, docent i historia vid institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet, medverkar i programmet och delar med sig av erfarenheter från sin forskning om fascistiska och nazistiska rörelser.

Ur programmet: ”Så länge vi fortsätter reducera detta till ett ungdomsproblem eller ett socialt problem så har vi stora problem… Det är ett politiskt problem, en fullvärdig politisk ideologi, och den måste man lära sig hur den fungerar, annars förstår man inte hur politiken och aktivismen ser ut.”

Se programmet Debatt från den 13 mars på svtplay.se

Redaktör: Sandra Olsson