Publicerad: 2007-03-21

SVT direktsänder Valborg på campus

NYHET Fira vårens ankomst på Campus! Umeå universitet och Umeå kommun bjuder alla umeåbor till ett spännande och händelserikt Valborgsfirande. Isolations Years spelar och det blir radiostyrda bilar, körsång, eldshow och kinesisk lejondans – aktiviteter för alla åldrar.

Valborgsfirandet på Umeå universitets campus kommer dessutom att sändas direkt över hela landet av SVT.

– Nu ska vi upprepa förra årets dundersuccé, när nästan 4 000 människor firade Valborg på campus. Vi ger åter igen alla umebor chansen att tillsammans fira vårens ankomst. Vid dammen tänder vi brasan. Det blir också marknad, fikaförsäljning, sång av flera körer plus en massa roliga uppträdanden för stora och små. Vårtalet hålls av Umeå universitets prorektor Åsa Bergenheim, berättar Jessica Bergström, projektledare vid informationsenheten, Umeå universitet.

Det stora dragplåstret är givetvis det populära bandet Isolation Years, bandet från Sävar som nu klättar på landets topplistor. De allra yngsta och de med barnasinnet i behåll kan bli ansiktsmålade eller se uppvisningar av radiostyrda bilar. Eldshow blir det och kinesiska lejondansare kommer att visa upp sina konster. De traditionella vårsångerna sjungs av bland annat Umeå Studentkör – ledd av Umeå universitets director musices Tomas Pleje.

Valborg på campus, som i år äger rum mellan klockan 18.00 och 21.30, är ett samarrangemang mellan Umeå universitet, Umeå kommun, studentkårerna, Akademiska Hus och Kultur på campus.

Kontaktperson: Jessica Bergström, projektledare, informationsenheten, Umeå universitet. Tel: 090-786 51 90 Mobil: 070-787 03 17
E-post: jessica.bergstrom@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg