Publicerad: 2016-06-03

Swetlana Heger ställer ut på Manifesta 11

NYHET Swetlana Heger Davis, professor i fri konst och rektor på Konsthögskolan vid Umeå universitet kommer att medverka med sin konst på den Europeiska Biennalen Manifesta 11 i Zürich, kurerad av Christian Jankowski och Francesca Gavin.

Swetlana Heger Davis konstverk kommer att visas på den del av biennalen som kallas Historical Exhibition-Sites under Construction på Löwenbräukunst-Areal (Migros Museum für Gegenwartskunst, LUMA Westbau och Kunsthalle Zürich) och hon kommer även att medverka vid "Guild of Artists" på Cabaret Voltaire på Dada Museum. Manifesta har sedan början av 1990-talet fungerat som en kringflyttande europeisk biennal för samtida konst, som svar på de nya sociala, kulturella och politiska verklighet som uppstod i efterdyningarna av det kalla kriget.

Biennalen vill visa ett utforskande av det psykologiska och geografiska territorium som är Europa och tillhandahåller en dynamisk plattform för kulturellt utbyte i hela regionen. Den uppstår vartannat år i en europeisk stad (tidigare Rotterdam, Luxemburg, Ljubljana, Frankfurt, St Petersburg).

Tillsammans med Venedigbiennalen och Documenta i Kassel, är Manifesta en av de främsta konstevenemangen i Europa.

Biennalen pågår den 11 juni – 18 september

Läs mer på m11.manifesta.org