Publicerad: 2013-04-04

Sydafrikanskt utbyte inom lärarutbildningen

NYHET Under fem veckor kommer Gunnar Lindström och Ron Mahieu från Pedagogiska institutionen arbeta på lärarutbildningen vid University of Fort Hare i Sydafrika.

Utbytet är finansierat av Universitets- och högskolerådets Linnaeus-Palmeprogram. Syftet är att lärarutbildningarna utvecklas och lär av varandra, genom möten och samtal. Varje år sker utbyte av både lärare och studenter i båda riktningarna.
- Utbytet har genom åren varit stimulerande och berikande både för deltagande lärare och för studenterna. Dessutom ger det positiva spin-offeffekter på den lärarutbildning som bedrivs vid Umeå universitet, säger Mårten Almerud, ansvarig för internationalisering och lärare vid Pedagogiska institutionen.

Samtidigt som Gunnar och Ron nu är iväg, har Pedagogiska institutionen besök av två lärare och två studenter från Sydafrika. Två svenska studenter befinner sig också nere i Sydafrika under terminen.
Läs intervjun med Gunnar Lindström och Ron MahieuLäs mer om utbytet

Redaktör: Ulrika Sahlén