Publicerad: 2004-11-16

Symbolisk invigning av Umeå universitets Samverkanshus

NYHET Torsdag den 18 november knyter rektor Inge-Bert Täljedal, landshövding Lorentz Andersson och Per-Erik Sandlund, Sverige VD för GE Healthcare, invigningsbanden för Samverkanshuset.

Bandknytningen symboliserar samverkan enligt Triple Helix-modellen. En modell för regional utveckling som bygger på ett aktivt samspel mellan universitet, samhälle och näringsliv.

Rektor Inge-Bert Täljedal knyter universitetsbandet, landshövding Lorentz Andersson knyter samhällets band och Per Erik Sandlund knyter näringslivets band.

GE Healthcare, som Sandlund är Sverige-vd för, tillverkar och säljer avancerad medicinteknisk utrustning till sjukvården. Företaget har cirka 3.000 anställda i Norden. GE är världens största företag. Globalt är över 300 000 personer anställda inom koncernen varav 43 000 inom Healthcare.

Upprättandet av Samverkanshuset och den nya Enheten för näringsliv och samhälle är ett led i Umeå universitets ambition att utgöra en central tillväxtmotor i norra Sverige.

Invigningen som sker i en festlig inramning startar klockan 17.00. Klockan 17.30 knyts banden. Omkring 180 gäster från näringsliv, offentliga organisationer och universitetet kommer till ceremonin och den efterföljande middagen.

Media är välkomna att delta vid invigningsceremonin. Invigarna är tillgängliga för frågor direkt därefter (ca kl 18.00).

Dagen inleds klockan 14.30 med ett möte om universitetets nysatsning på arbetet med tillväxt och regional utveckling. Deltagande vid detta möte är länsledningarna i Västerbotten, Västernorrland och Norrbotten samt representanter från Umeå universitet.

Kontaktperson:

Christina Skogberg, Enheten för näringsliv och samhälleTel: 090-786 65 22