Publicerad: 2020-08-21

Systemanalystänkande för hållbarhet i Arktis

NYHET Arktisk hållbarhet var det ämnet i fokus på webbinariet om Systemanalystänkande som hölls den 20 augusti 2020.

Text: Anngelica Kristoferqvist

Webinaret syftade till att introducera systemanalystänkande - ett sätt att förstå hur de olika disciplinerna påverkar ett system och hur det kan implementeras för Arktis framtida bevarande och välfärd. Webbinariet organiserades av plattformen Hållbara resurser och Innovation vid Umeå universitetet och finansierades av Arcums strategiska resurser.

Sex framstående talare presenterade ämnen som förklarade vad systemanalystänkande är och dess relation till arktiska behov, utmaningar och möjligheter; effekter av arktiska föroreningar; miljö- och sociala aspekter relaterade till gruvdrift i Arktis; livscykelanalysnätverk och potentiell arktisk forskning samt biodrivmedelsanvändning för arktisk marin sjöfart.

Med 31 deltagare från 17 olika länder från hela världen, gav webinaret en utmärkt möjlighet för nätverk mellan internationella experter, intresserade akademiker och studenter på detta område.

De olika ämnena fick oss att lära oss många nya saker kring arktisk vetenskap och att inse vikten och möjligheterna i tvärfunktionell tvärvetenskaplig forskning i Arktis

"Vi främjade konceptet att använda systemanalystänkande för arktisk hållbarhet bland akademiker, experter och forskarstuderande, och vi etablerade också nya samarbetslinjer med våra talare och deltagare", säger Dalia Abdelfattah, postdoktor vid kemiska institutionen, och arrangör av webbinariet.

Dalia och hennes kollegor på plattformen för Hållbara resurser och innovation kommer att fortsätta arbetet; ”Vi arbetar för närvarande med ett område relaterat till potentiella miljökonsekvenser av biobränslen som gäller sjöfart i Arktis, vi planerar också att samarbeta med intresserade parter inom områden relaterade till arktisk hållbarhet”