Publicerad: 2017-05-03

Tandläkarstudenter från Umeå universitet vann 2:a pris

NYHET Ida Risnert och Annika Luhtajärvi som läser på tandläkarprogrammet vid Umeå universitet, kom i slutet av april på en andra plats i en postertävling i Köpenhamn, med en poster där de presenterade sitt examensarbete.

Ida Risnert och Annika Luhtajärvi som går termin 9 på tandläkarprogrammet deltog i en tävling med en poster om sitt examensarbete ”CBCT versus conventional radiographic examination of resorption caused by ectopic erupting canines - diagnostics and significance for treatment”. För sin presentation vann de andrapriset på 500€. Huvudhandledare är Eva Levring Jäghagen.

Första pris – en resa till American Dental Associations årliga möte i Washington D.C. gick till Maria Grande från Köpenhamns universitet med postern "Influence of periodontal therapy on subgingival and salivary microbiotas".

Postertävlingen Dentsply Sirona Student Clinician Research Program 2016 är öppen för tandläkarstudenter i de nordiska och baltiska länderna samt Holland. Totalt 16 tandläkarutbildningar deltog i år med studenter från Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island, Estland, Lettland, Litauen och Nederländerna.

Studenter som ännu inte tagit tandläkarexamen kan nomineras för att delta i tävlingen. Studenten ska självständigt eller i samarbete med andra studenter skapa en poster med kliniskt vetenskapligt eller med basvetenskapligt innehåll med klinisk relevans. Studenten ska presentera sitt projekt och den kliniska relevansen hos projektet i en poster och muntlig presentation på engelska.

Tävlingen hölls 27-28 april 2017 i Köpenhamn i samband med danska tandläkarriksstämman.

Redaktör: Lena Åminne