Publicerad: 2006-08-31

Tandläkarutbildningen i Umeå firar 50-årsjubileum

NYHET 1956 började de första studenterna sin tandläkarutbildning i Umeå. Nu, 50 år senare, har mer än 1 500 tandläkare utbildats i Umeå. Det högtidlighålls 1–2 september med ett omfattande vetenskapligt arrangemang, dit alla anställda vid tandläkarutbildningen och alla som tagit tandläkarexamen i Umeå hälsas särskilt välkomna.

Tandläkarutbildningen var fröet till det som 9 år senare blev Umeå universitet, som idag har ca 28 000 studenter. 50-årsjubiléet firas med ett vetenskapligt program med intressanta föreläsningar och sociala arrangemang. Bland jubileumsföreläsarna återfinns många av Institutionen för odontologis lärare och forskare, men man har även bjudit in Ingegerd Mejáre från Stockholm och Lars Bjørndal från Köpenhamn för att föreläsa.

Programmet börjar med välkomsthälsning i Aula Nordica kl. 13 fredagen den 1 september och avslutas vid lunchtid lördagen den 2 september. På fredagen ordnas en guidad visning av campus och tandläkarhögskolan, där det har hänt en hel del under de år som gått.

Kvällen 1 september bjuds universitetets första studenter m fl på kalas där middagen arrangeras av Restauranghögskolan, Umeå. Gert Klötzke, professor vid Umeå universitet och coach för kocklandslaget står för middagen tillsammans med lärare och studenter vid Restauranghögskolan. Bland underhållarna finns Carolina Miskovsky och Ronny Eriksson, själv nybliven 50-åring som kåserar över ämnet ”hur det känns att bli 50”. 550 gäster är anmälda.

Mer information, bland annat det kompletta programmet, återfinns på www.odont.umu.se/aktuellt/jubileum

Se även den jubileumsskrift som finns för nedladdning på www.odont.umu.se/aktuellt/Publikation2.pdf

För mer information, kontakta: Johan Gunne, prefekt för institutionen för odontologi, på telefon 090-785 60 77, mobiltelefon 070-395 67 51 eller e-post johan.gunne@odont.umu.se.

Redaktör: Bertil Born