Publicerad: 2017-04-05

Tandteknikerutbildning växlar upp – blir en av Europas modernaste

NYHET Studenter som börjar plugga till tandtekniker till hösten har mycket att se fram emot. En flytt till nya lokaler med tillgång till högteknologisk utrustning och en modernisering av själva utbildningen, gör nämligen tandteknikerutbildningen vid Umeå universitet till en av Europas modernaste.

Det ställs nya och högre krav på dagens och morgondagens tandtekniker.

- Digitaliseringen av det tandtekniska arbetet har gått extremt snabbt de senaste fem åren, så för att anpassa oss till både ny teknik och nya arbetssätt, gör vi stora förändringar i utbildningen, säger Anders Berglund, programansvarig för tandteknikerprogrammet.

Utbildningen flyttar

Parallellt med utvecklingen av utbildningen har en flytt till nya lokaler planerats. Utbildningens teoretiska delar kommer att flytta till tandläkarhögskolans lokaler på Norrlands universitetssjukhus och blir därmed sambos med tandläkar- och tandhygienistutbildningen.

- Utbildningens praktiska delar flyttar in i samma lokaler som ett kommersiellt högteknologiskt tandtekniskt laboratorium, vilket innebär att studenterna kommer att redan från start befinna sig på en arbetsplats bland tandtekniker som gör arbeten till riktiga patienter. Här kommer studenterna att arbeta med toppmodern utrustning.

Förändrade arbetssätt

Tandteknikernas jobb har förändrats mycket. Traditionellt skapades för hand en förlaga i vax av den nya tanden, som man sedan gjöt i metall. Därefter lades tandfasader i porslin eller plast på metallkärnan för att skapa ett riktigt tandutseende på kronan.

Nu går utvecklingen mot att arbetet görs digitalt och i andra material. Ofta går det till så att tandläkaren scannar en bild av käkarna och tanden som ska ersättas och skickar en digitala bild till det tandtekniska laboratoriet. Tandteknikern formger tandersättningen i datorn och när designen är klar skickas datafilen till en fräs som fräser ut tandersättningen, vanligen i ett keramiskt material.

Därefter målar och bränner tandteknikern kronan för att den ska se naturlig ut. Tandteknikern kan lägga på det sista skiktet i porslin för hand för att skapa ett så naturligt utseende som möjligt.

- Utbildningen har gått mot en ökad digitalisering, men man måste ändå ha känslan för form och färg för att kunna skapa naturtrogna tandersättningar, säger Anders Berglund.

Praktisk träning viktig

Under utbildningen omsätts teori direkt i praktik, vilket innebär att studenterna tränar på varje moment direkt efter den teoretiska genomgången. Dessutom görs en längre praktik i slutet av utbildningen.

- Utbildningen vid Umeå universitet skiljer sig från andra svenska tandteknikerutbildningar på det sättet att när studenterna går ut på praktik har de tränat på alla praktiska arbeten inom utbildningen. Det har lett till att det varit relativt lätt att få praktikplats, säger Anders Berglund. Många väljer att delta i ett internationellt studentutbyte under praktikperioden och har åkt till exempelvis Australien, England, Norge, Nya Zeeland, Spanien och Finland.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anders Berglund, programansvarig för tandteknikerprogrammet, Umeå universitet (torsdag 6/4 och fredag 7/4)090-785 60 69, 070-3750137
anders.p.berglund@umu.se

Margareta Molin Thorén, prefekt, Institutionen för odontologi, Umeå universitet (måndag 10/4)090-785 62 49
margareta.molin@umu.se

Foto: Umeå Dentallaboratorium