Publicerad: 2015-09-04

Tänk – ett magasin om världen år 2065

NYHET Nu finns ett nytt nummer av Umeå universitets magasin Tänk, som den här gången spänner över ett helt sekel. Med sikte på år 2065 presenteras flera spetsforskares tankar om framtidens stora samhällsutmaningar. Dessutom ges en lika lång historisk tillbakablick med anledning av att universitetet fyller 50 år i år.

Klimathot, en åldrande befolkning, antibiotikaresistens och ökande religiösa konflikter – det är bara några av de tuffa utmaningar som väntar världen under de närmaste årtiondena. I det nya numret av Magasinet Tänk – med temat ”2065 – Världen om 50 år” – får tio av universitetets framstående forskare ge sin syn på dessa hot och vilka möjligheter det finns till lösningar.

I numret presenteras också Emmanuelle Charpentier och hennes banbrytande forskning om ”gensaxen” CRISPR-Cas9, och Lena Berggren berättar mer om vad som lockade henne att börja studera fascism och nazism. Dessutom får vi veta hur drömmen om en akademi i storskogen blev verklighet den 17 september 1965, för att nu – femtio år senare – kunna jubilera som Umeå universitet.

Umeå universitets magasin Tänk vann Svenska Publishingpriset 2014, i kategorin ”tryckta verksamhetstidningar”. Publishingpriset är Sveriges största tävling för produktion av trycksaker och webbsidor för publicering. Konkurrensen är hård, tävlingen lockar flera hundra deltagare varje år.

Tänk finns på engelska och svenska, och distribueras via postutskick och utvalda upphämtningsställen.

Besök Tänks webbplats (svenska)Besök Tänks webbplats (engelska)Läs Tänk som pdf (svenska)Läs Think som pdf (engelska)

Read this news in English

Redaktör: Camilla Bergvall