Publicerad: 2014-05-13

"Tänk om! Bortom 2020" – idéhistoriker talar hos Energimyndigheten

NYHET Martin Hultman, idéhistoriker, Umeå universitet, medverkar som inledande talare vid Energimyndighetens konferens "Energiutblick" den 13-14 maj i Stockholm.

Martin Hultman

På Energimyndighetens konferens Energiutblick kommer utmaningar och möjligheter i energiomställningen att belysas. Tolv talare medverkar under rubriken "Tänk om! Bortom 2020".

Talarna har olika bakgrund och utgångspunkter, och de ger sin vision av vårt framtida energisystem.

Genom ett nytt format kommer Energimyndigheten att ge publiken ökad möjlighet till dialog med talarna.

Ur programmet:

• En inblick i vilka utmaningar som transportsektorn står inför. Kalle Bartholin-Nielsen från Nordic Energy Research berättar om nordisk energiforskning och Pär Hermeren från Teknikföretagen rapporterar från en utredning om effektivisering i transportsystem.
  • Olika scenarion och framtidsbilder för utvecklingen av el- och energisystemen i Sverige, Norden och Europa. Det kommer Bo Rydén från Profu att berätta mer om.
  • Vilka konsekvenser kan det få om satsningen på kärnkraft fortsätter? Sven Teske från Greenpeace och Carl Berglöf från Sveriges kärntekniska sällskap har olika åsikter om det scenariot.

Programmet inleds med att Martin Hultman från Umeå universitet presenterar den svenska energiomställningen sedan 1980, med ett genusperspektiv på energifrågorna.

Övriga medverkande är: Magnus Breidne, IVA, Linda Malmén, Länsstyrelsernas energi- och klimatsamordning, Hans Nilsson, European Council for an Energy Efficient Economy, Helena Bredin, Innovationsklustret Green Factory, Ulf Eriksson, Trivector och Per Sommarin, Swerea.

Energimyndighetens energikonferens Energiutblick den 13-14 maj i Stockholm. "Tänk om! Bortom 2020" hålls under Energiutblicks andra dag.

Temat för årets konferens är Bortom 2020 – ett hållbart energisystem. Syftet med konferensen är att ge beslutsfattare i energisverige möjlighet till dialog om hur man ska kunna nå ett hållbart energisystem.

Redaktör: Per Melander