Publicerad: 2013-05-21

Teater triggar tankar om teknik i vården

NYHET Ny teknik kan avlasta vården och skapa tid för möten mellan personal och vårdtagare. Det visades nyligen vid en konferens i Lycksele som Innovationsslussen tillsammans med Informatik vid Umeå universitet och primärvården i Västerbotten anordnade.

Den 24-25 april arrangerade Innovationsslussen tillsammans med Umeå universitet och primärvården i Västerbotten, två utvecklingsdagar i syfte att börja mejsla fram nya produkter tjänster, produkter och arbetskoncept – gärna med ny teknik som hjälpmedel.

Se filmen från konferensen här.

– Det finns ett avstånd mellan ny teknik och vardagen. För att överbrygga det vänder vi oss till de som jobbar med de här frågorna i vardagen. Med hjälp av dem kan vi docka den nya tekniken, implementera den på ett sätt som fungerar, säger Carl-Johan Orre från institutionen för Informatik som höll i workshopen under de två dagarna.

Carl-Johan Orre från institutionen för Informatik höll i workshopen under de två dagarna.

Medlen var lika innovativa som det förväntade resultatet. Varje problemställning dramatiserades på plats av skådespelarna Hans-Ola Stenlund och Mia Westin, som under en lång period besökt primärvården i Västerbotten och skapat föreställningen Lustspelet från det stoff de samlat in. En pjäs som tecknar nuläget och i viss mån även framtiden. Idén bakom den här lösningen grundar sig i
antagandet om man vill nå nya resultat kan man inte förvänta sig att lyckas om man använder samma metoder som tidigare.

– Det var oerhört lyckat tycker jag. Skådespelarna spräcker direkt den där bubblan av inbillad trygghet som vi tror oss gilla – vår komfortzon. På ren svenska, de gör någonting obekvämt – teater inför en liten grupp människor som dessutom sitter väldigt nära. Det river många sociala barriärer, säger Jonas Nordin på Dohi Sweden, en av deltagarna på konferensen.

Frågeställningarna rörde sig mycket kring bemötande i vården, kommunikation och hur ny teknik kan avlasta, och skapa tid för möten mellan personal och vårdtagare. En av vinnaridéerna var en lösning är patientjournalerna kommer att visualiseras som aldrig tidigare. Där oformaterad text ersätts med grafik som bättre och framförallt tydligare och snabbare beskriver vårdhistorien.

En annan handlade om en applikation som ska guida vårdtagare mot ett första möte med primärvården. Problemet att västerbottningarna kan ha svårt att veta vem de ska man ringa, och vart de ska vända sig slukar en hel del resurser som bättre kunde användas till ren patientkontakt.

Båda dessa idéer slussas nu vidare i ett unikt system som Region Västerbotten har satt upp, för att höja effektiviteten av all potentiell utveckling som sker i länet. De tas om hand under Mötesplats Lycksele, ett arrangemang som går av stapeln på Hotell Lappland och Ansia Camping den 12-13 juni.

Till Lycksele de här dagarna kommer 300 representanter från alla delar av samhället med det gemensamma målet att förverkliga bra idéer. Akademin, näringsliv, offentlig sektor och allmänheten – alla finns de på plats, i vad som nuförtiden betecknas som kvadrupel-helix.

Tillsammans med affärsutvecklare, grafiker och programmerare har de unika möjligheter att förverkliga de visioner som förberetts på olika för-events runt om i regionen, tidigare under våren. Här ska vision till verklighet, i form av produkter och tjänster, samhällsnyttiga likväl som kommersiella.

Redaktör: Mikael Hansson