Publicerad: 2018-05-03

TEDxUmeå – 8 maj – på Norrlandsoperan och live

NYHET För femte året i rad arrangeras TEDx i Umeå. På talarlistan finns två forskare vid Umeå universitet: Abrak Saati, Statsvetenskapliga institutionen, och Malcolm Fairbrother, Sociologiska institutionen. TEDx är en plattform för att sprida kunskap, inspirera, väcka nyfikenhet och nya tankegångar.

– Vi har inget specifikt tema i år, vilket också är ett önskemål från TED:s huvudkontor – att dagen ska bjuda på överraskningar hela tiden, ingenting ska kännas förutsägbart. Men samtidigt vill vi ju uppehålla oss kring de mest aktuella frågorna för våra samhällen, så därför har miljö och jämställdhet naturligt hamnat i fokus, säger Mikael Nygren i organisationsteamet bakom TEDxUmeå.

Umeå universitets talare kommer att tala om demokrati, miljöpolitik och föroreningar:

Abrak Saati, forskare vid Statsvetenskapliga institutionen, kommer att tala om den liberala demokratins kris, där det mest manifesta uttrycket för detta speglar sig i Donald Trumps upprepade försök att underminera de amerikanska demokratiska institutionerna.

– Tendenserna finns dock även i Europa, där vissa stater som fram till nyligen bedömdes som stabila demokratier, nu erfar en nedmontering av de demokratiska institutionerna. Krisen syns därtill på individnivå på så sätt att medborgare i västerländska demokratier i allt högre utsträckning hyser en, minst sagt, ljummen inställning till värdet av att leva i ett demokratiskt samhälle. Mitt TED-talk kommer att handla om dessa frågor; och kanske viktigast av allt, vad vi som medborgare kan göra för att motverka denna kris, och slå vakt om våra demokratiska samhällen.

Malcolm Fairbrother, professor vid Sociologiska institutionen kommer att rikta blicken mot våra miljöproblem:

– Många människor vet att vår värld har allvarliga problem på grund av föroreningar. Vad folk inte vet är att det faktiskt finns många framgångshistorier där miljöpolitiken har fungerat riktigt bra. Jag vill att fler människor ska få höra om dessa framgångar och förstå vilka möjligheter som finns; för att känna igen de hinder som hindrar oss från att genomföra verklig förändring.

Övriga talare på TEDxUmeå är Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores, Thor Rutgersson, författare, skribent, och musiker, industridesignern Johan Persson, Umeås kulturchef Fredrik Lindegren, feministen och aktivisten Lovette Jallow, Caroline Ravn, magiker, bloggaren Stina Hägglund och Siduri Poli, medgrundare till Changers Hub.

Arrangemanget TEDxUmeå äger rum på Norrlandsoperan (biljett krävs), men kan också följas via live streaming. Umeå universitet är stolt samarbetspartner till TEDxUmeå.

www.tedxumea.comUmeå universitet's webbsida om TEDxUmeå

TED är ideell organisation med en årlig tvärvetenskaplig konferens i Vancouver, Kanada där högprofilerade föredragshållare håller TED Talks. Konferensen grundades 1984 och har sedan dess växt till att inkludera även TEDGlobal, TEDWomen och TEDYouth. Ett TED Talk håller en strikt form enligt organisationen TEDs ramverk där det längsta talet får vara upp till 18 minuter, men gärna kortare. Idag arrangeras det lokala TEDx-arrangemang runt hela världen med syfte att sprida kunskap och idéer.

Redaktör: Petra Käck