Publicerad: 2017-05-04

TEDxUmeå levererade för fjärde året

NYHET I går, onsdag, fylldes Väven av 400 personer som lyssnade till inspirerande idéer och talare under TEDxUmeå. Från Umeå universitet medverkade fyra forskare som pratade om allt från falska nyheter och fakta till antibiotikaresistens och ledarskap.

– Det blev ett väldigt lyckat arrangemang med många bra föreläsare som både vände på perspektiven och gav oss nya tankar och inspiration. Från Umeå universitet hade vi flera intressanta föredrag med forskare från flera olika områden och dessutom en alumn som berättade om motivation och hur man gör för att förverkliga sina drömmar, i hennes fall skidexpeditioner till sydpolen, säger Malin Vikström, kommunikatör vid Umeå universitet och del av teamet bakom TEDxUmeå.

De som medverkade från Umeå universitet var:

• Fredrik Almqvist, Kemiska institutionen
  • Elza Dunkels, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
  • Markus Hällgren, Handelshögskolan
  • Klara Johansson, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin

Föredragen filmades och kommer att publiceras i TED:s Youtube-kanal.

Bakom TEDxUmeå står Umeå universitet, Umeå kommun, Ledarskapscentrum, Nicke&Nico, Region Västerbotten och Blå Huset.

Läs mer om arrangemanget och de medverkande

Om TEDxUmeå

TED-gemenskapen är en global rörelse – en ideell organisation som drivs av passionen för idéer. Talesättet "TED – Ideas worth spreading" delas av många lokala initiativ och organisationer som skapar egna TEDx-evenemang och TEDxUmeå vill ge idéer en möjlighet att spridas och samtidigt ge besökaren så många aha-upplevelser som möjligt under en dag.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz