Publicerad: 2011-04-05

Teknik-SM har lokala kval i Umeå

NYHET Onsdagen den 6 april går startskottet för årets Teknik-SM. Då kämpar bland annat studenter från Umeå universitet om en plats i semifinalen. Totalt har 450 studenter från 16 universitet och högskolor över hela landet anmält sig till de lokala kvaltävlingarna i framtida teknik.

Teknik-SM (Svenska Mästerskapen i Framtida Teknik) instiftades år 2000 och är den enda tävlingen där landets blivande ingenjörer och naturvetare kan utmana varandra i framtida teknik. Den arrangeras av Sveriges Ingenjörer i samarbete med bland andra Sandvik och Saab. Kvaltävlingarna är webbaserade och äger rum i datasalar på tekniska högskolor och universitet. I år tävlar sammanlagt 165 lag, med max tre deltagare i varje. En knapp kvart efter att kvalen är klara får lagen de preliminära resultaten. – De som får högsta poängen på varje lärosäte vinner varsitt presentkort värt 1 000 kronor på komplett.se, säger projektledaren Lisa Bondesson på Sveriges Ingenjörer. Åtta lag går vidare till semifinal den 11 maj i Stockholm. Dagen därpå, 12 maj, gör de tre kvarvarande topplagen upp om segern i finalen, som blir en blandning av teoretiska och praktiska moment inför publik. Förstapriset är en resa till Kina. Finalen blir en av flera aktiviteter under Teknikdagarna som Sveriges Ingenjörer anordnar 11-13 maj i Stockholm för att främja ungas teknikintresse.
Kvaltävlingarna sker onsdag 6 april kl 18-21 på följande orter:
Luleå, Umeå, Gävle, Borlänge, Uppsala, Karlstad, Örebro, Stockholm (KTH), Linköping, Göteborg (Chalmers), Borås, Trollhättan, Jönköping, Växjö, Halmstad, Lund.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lisa Bondesson, projektledare Telefon: 08-613 81 66, 070-653 81 48
E-post: lisa.bondesson@sverigesingenjorer.sewww.tekniksm.se