Publicerad: 2006-10-17

Teknikdagen – en mötesplats för näringslivet och de nordliga universiteten

NYHET Den 23 oktober arrangerar Luleå tekniska universitet och Tekniska högskolan vid Umeå universitet Teknikdagen. Studenter, lärare och representanter från näringslivet kommer då att träffas för att söka samarbeten.

– Att göra våra studenter anställningsbara är viktigt för oss på universiteten. Det kan vi bara åstadkomma genom en väl utbyggd samverkan mellan företag och universitet. Vi vill även starkt bidra till företagens kommande kompetensförsörjning, säger Jörgen Markgren, projektledare för Teknikdagen.

Kring 50 deltagare från det regionala näringslivet är anmälda till Teknikdagen, bland annat från företag som NCC, Cranab och Boliden Mineral. Under dagen medverkar även rektorerna Pia Sandvik Wiklund, Luleå tekniska universitet, och Göran Sandberg, Umeå universitet. Bland övriga medverkande återfinns bland andra Anders Narvinger, Teknikföretagen, Henrik Blomgren, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien samt Patrik Sandgren och Helen Andréasson från Vinnova.

Eftermiddagen varvas med intressanta föreläsningar, utställningar och matchmaking. Under programpunkten matchmaking ges företagen möjlighet till enskilda träffar med representanter från de båda universiteten för att diskutera specifika frågeställningar.
 Under dagen kommer de deltagande företagen att få ökad insikt i vilken kompetens studenter från olika utbildningar har, möjlighet till kontakt med ett specifikt utbildningsprogram och erfarenhetsutbyte med lärare och forskare. Examensarbeten, uppdragsutbildningar och samarbetsprojekt i olika former kommer också att finnas med på dagordningen.

Ytterligare information och program finns på www.teknikdagen.se

Dag: måndag 23 oktober kl 10.30-18.00
Plats: Forumhuset, Campus Skellefteå

Kontaktpersoner:

Jörgen Markgren, projektledare för Teknikdagen Telefon: 0910-58 54 70, 070-371 22 25
E-post: jorgen.markgren@adm.umu.se

Martin Servin, projektledare för Närkontakt, Tekniska högskolan vid Umeå universitet
Tel: 090-786 65 08, 070-220 09 92

E-post: martin.servin@physics.umu.se