Publicerad: 2011-04-29

Tekniklärare får pedagogiskt pris

NYHET Håkan Gulliksson, lärare vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet, får den teknisk-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris 2011. Priset är på 50 000 kronor.

I motiveringen för det pedagogiska priset står bland annat följande: ”Håkan Gulliksson tilldelas priset för sitt entusiastiska arbete med att utveckla kurser och former för pedagogik, examination och samverkan - med stort fokus på ny teknik och yrkesrollen som civilingenjör. Han sätter alltid studenterna i centrum och möter dem i undervisningen och som färdiga ingenjörer med en nyfikenhet och respekt som lyfter och stärker dem.”

Håkan Gulliksson är programansvarig för civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, som han var med och startade 2001. Sedan dess har han arbetat med att utveckla programmet till en tvärvetenskaplig mix i gränslandet mellan människa, maskin och information. Programmet kombinerar så vitt skilda ämnen som matematik, datavetenskap, medieteknik, industridesign och kognitionsvetenskap. För att vidareutbilda sig själv och för att fylla på med undervisningsmaterial i gränslandet mellan dessa områden skriver han kontinuerligt både undervisningsessäer och böcker. Håkan Gulliksson har med envis entusiasm utforskat och definierat programmets kärnområde och i vår examinerar han den tionde årskullen av kompetenta och eftersökta ingenjörer.

Håkan Gulliksson (född 1956) är uppvuxen i Örnsköldsvik. Han är utbildad civilingenjör i teknisk fysik vid KTH. Efter tio år som programmerare vid Institutet för mikroelektronik flyttade han till Umeå där han 1992 fick en tjänst som lärare i elektronik vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik. Därefter inriktade han sig på datakommunikation och på senare tid har han framförallt fokuserat sitt arbete på interaktionsdesign. Håkan Gulliksson arbetar för tillfället med en bok om hållbar utveckling som kommer att ges ut på Studentlitteratur till hösten.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Håkan Gulliksson, universitetsadjunkt vid institutionen för tillämpad fysik och elektronik Telefon: 090-786 67 19, 070-2900322
E-post: hakan.gulliksson@tfe.umu.se

Foto: Per Kvarnbrink