Publicerad: 2009-11-09

Tekniska fysiker får inspiration om framtida karriärvägar

NYHET Fredagen den 13 november får studenter på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik svar på sina karriärfunderingar. På plats finns alumner för att nätverka och inspirera studenterna inför deras framtida yrkesval. Möjligheterna är många – tekniska fysiker behövs överallt där avancerade problemlösningar är viktiga.

En av de alumner som deltar är Jerry Johansson som i höst tillträtt som vd för Hedlunda Industri utanför Lycksele, ett företag som framför allt tillverkar produkter för IKEA. – Han är en av många alumner som tydligt visar vilka breda karriärvägar tekniska fysiker har, säger Maria Hamrin, som är programansvarig.
Innan Jerry Johansson tillträdde tjänsten som vd har han arbetat som chef för samhällsbyggnadsförvaltningen i Lycksele kommun. Dessförinnan har han bland annat jobbat på Swedbank.

De alumner som deltar i programmet kommer självklart också att få chans att skapa kontakter sinsemellan. Dessutom kommer de att diskutera utbildningsfrågor tillsammans med teknisk fysiks ledning.
– Vi vill veta vilken kunskap som våra alumner tycker att våra utexaminerade studenter ska bära med sig för att kunna ge studenterna bästa möjliga förberedelse för sin kommande karriär, förklarar Maria Hamrin.

På eget initiativ från studenterna kommer högre årskurser att vägleda de lägre årskurserna under dagen. Under tredje, fjärde och femte året kan studenterna på teknisk fysik nämligen läsa kurser ur en angiven profil eller välja ur ett stort utbud av valfria kurser. Unikt för tekniska fysiker vid Umeå universitet är bland annat att de kan kombinera en civilingenjörs- och sjukhusfysikerexamen.

Program för arrangemanget

För ytterligare information, kontakta gärna:Maria Hamrin, programansvarig för Teknisk fysikTelefon: 090-786 60 36, 070 -32 58 038
E-post: maria.hamrin@space.umu.se

Redaktör: Karin Wikman