Publicerad: 2010-10-06

Tekniska fysiker nätdejtar yrkesverksamma ingenjörer

NYHET Studenter på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik testar i höst ett nytt grepp för att få lära sig mer om livet efter examen. Tidigare studenter som nu är yrkesverksamma ingenjörer blir deras mentorer. Dejterna kommer framför allt att äga rum på nätet och via telefon.

– Vi vill att det ska vara så smidigt som möjligt att kommunicera och därför har vi valt att använda oss av internet och telefon. Allt finns förberett på nätet. Vi har ett forum, en gemensam almanacka och foldrar. Det är faktiskt bara vid ett tillfälle som mentorerna och studenterna kommer att träffas på riktigt, berättar projektledaren Amanda Albano, som själv är student på programmet.

Projektets syfte är att erbjuda studenter på programmet mentorer och på så sätt ge dem en tydligare målbild, bättre arbetslivsanknytning och en personlig utveckling under studietiden. För att hitta mentorer har alumner – före detta studenter – från programmet kontaktats.

I oktober startar programmet i mindre skala med 7 par av mentorer och studenter, i första hand studenter från årskurs 2, men även några från årskurs 3. Den första omgången av programmet kommer att löpa under hösten och våren.
– Tanken är att vi i framtiden ska kunna erbjuda ett återkommande mentorskapsprogram till alla studenter på programmet, säger Amanda Albano.

Den 13 november under programmets alumndag får mentorer och studenter möjlighet att för första gången träffa varandra och de andra medverkande paren. Adepterna kommer också möta varandra tre gånger för uppföljning, stöd och diskussion. Resten av året sköts den mesta kontakten via forum och telefon.

Initiativet till mentorskapsprogrammet kommer från programmets ledning. Sedan i april har tre studenter som går tredje året på programmet – Amanda Albano, Frida Kvarnström och Emelie Lind – arbetat med att genomföra en första omgång.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Amanda Albano, projektledareTelefon: 0730681358
E-post: amanda.lm.albano@gmail.com