Publicerad: 2016-05-10

Testa dig under Cellprovsveckan!

NYHET Cellförändringar i livmoderhalsen känns inte, men kan utvecklas till cancer om de inte upptäcks i tid. Västerbottens läns landsting uppmärksammar hur viktigt det är för kvinnor att regelbundet ta gynekologiskt cellprov under Cellprovsveckan som pågår 16–22 maj.

I Sverige får alla kvinnor mellan 23 och 50 år vart tredje år och kvinnor mellan 51 och 60 år vart femte år inbjudan till gynekologisk cellprovskontroll. Cirka 80 procent av länets kvinnor kommer till cellprovskontroll när de bjuds in.

Cellförändringar orsakas oftast av ett virus, HPV. Det är viktigt att gå på regelbundna kontroller även om man har vaccinerat sig mot HPV. Genom att tidigt upptäcka cellförändringar kan de behandlas innan de utvecklas till cancer.

Testa dig för cellförändringar i livmoderhalsen under Cellprovsveckan 16-22 maj 2016– Om man tar cellprov regelbundet har man upp till 90 procent skydd mot att drabbas av livmoderhalscancer, berättar Helen Ingvarsson, samordningsbarnmorska i Västerbottens läns landsting.

Tack vare att så många kvinnor kommer på sina cellprovskontroller har sjukdomen minskat kraftigt i Sverige. Trots det får 450 kvinnor i landet livmoderhalscancer varje år. I fjol var siffran 10 i länet och omkring 50 i norra regionen.

I flera delar av världen är livmoderhalscancer fortfarande den andra vanligaste cancerformen bland kvinnor och mycket beror på bristande kunskap eller att det inte finns möjlighet att ta cellprov och behandla förändringar. I år gör därför Västerbottens läns landsting, i samarbete med SFI-utbildningen, en satsning på att även nå ut med informationen till kvinnor som kommer från andra länder och som har lite eller ingen kunskap i svenska.

Aktiviteter i länet

Cellprovsveckan uppmärksammas på barnmorskemottagningar, kvinnokliniker och hälsocentraler i länet. Barnmorskemottagningen i Skellefteå har kvällsmottagning med gynekologisk cellprovstagning och mingel den 18 maj kl. 17–19. Du kan även träffa barnmorskor och cytodiagnostiker på följande platser under Cellprovsveckan:

Umeå

Norrlands universitetssjukhus, utanför Alva kultur den 17 maj kl. 9–15Campus, Lindellhallen den 18 maj kl. 11–14
MVG, den 18–20 maj kl. 15–17 samt 21 maj kl. 11–14

Skellefteå

Campus, vid restaurangen den 16 maj kl. 10.30–14.30
Centralhallen, Skellefteå lasarett 17 maj kl. 10–14.

När tog du cellprov senast?

Under hela maj månad blir det enklare att ta cellprov. Du som inte har tagit cellprov under de senaste sex åren erbjuds provtagning i samband med Cellprovsveckan. För att få svar på när du senast tog cellprov kan du ringa 090-785 91 32. Du bokar tid via samma telefonnummer eller på din barnmorskemottagning. Telefonnummer till dessa hittas på www.vll.se/barnmorskemottagningar.

Läs mer om cellprov och hur undersökningen går till på 1177.se/cellprov. Där finns också information på andra språk.

Mer information
Helen Ingvarsson, samordningsbarnmorska Västerbottens läns landsting, 090-785 04 15, 070-534 80 70

Redaktör: Annica Höglund