Publicerad: 2017-09-05

Testa hängflyg och backhoppning på Umeå universitet

NYHET Den 9 september hålls sport- och outdoor-mässan Try it out på Umeå universitets campus. Mässan fokuserar på att visa upp det aktiva engagemang som Umeås ideella sport- och friluftsföreningar har. Det är Umeå studentkår och Hello nature AB som har bjudit in föreningar vars verksamhet inte är vida utbrett.

- Vi vill visa umeåborna och framförallt Umeå universitets studenter Umeås breda utbud av fritidsaktiviter som inte bara är fotboll och innebandy. Bland annat kommer Umeå backhopparförening att ha en "backhopparbacke" uppställd för den som vill pröva på backhoppning säger Michele Cicchetti, ansvarig för medlemsnytta på Umeå studentkår.

Mässan arrangeras av Umeå studentkår tillsammans med Hello nature AB. Medspelare och bollplank är Idrottshögskolan vid Umeå universitet.
Mässan går av stapeln den 9 september mellan kl. 10-16 i Universumhuset, Umeå universitets campus. Inträdet är gratis och mässan är öppen för alla.

Sport- och outdoor-mässan Try it out

Try it out är Umeå Studentkår och Hello Nature AB’s nya och aktiva mötesplats med fokus på idrott och friluftsliv. Vi vill erbjuda idrottsföreningar, idrottsorganisationer, friluftsföreningar och företag i Umeå med omnejd att visa upp sin verksamhet. Vi vill skapa en mötesplats där besökarna ges möjligheten att lyfta blicken, att upptäcka och pröva nya saker.

- Du som förening ges möjlighet att visa din verksamhet. Det är därför vi har döpt evenemanget till Try it out. Tanken är att du som besökare ska kunna prova på och du som förening kunna visa upp, säger Michele Cicchetti.

Try it out innebär att besökarna erbjuds att prova på. Det är också ett utmärkt tillfälle för föreningar och organisationer att rekrytera till ideellt arbete exempelvis styrelsearbete. Som utställare är Try it out ett unikt tillfälle att träffa nyfikna och intresserade och därmed stora möjligheter att skapa intresse och nyfikenhet.

- Lördagen den 9 september öppnar vi dörrarna kl. 10:00 och avslutar kl. 16.00. Vi håller till i Universum på Umeå universitets campus både inne och ute. Inträdet är gratis och mässan är öppen för alla. Bland annat kan du testa hängflygning tillsammans med Albatross hängflygklubb, en lyftkran kommer att finnas på plats så att man kan pröva på hur det känns att flyga och balansera vingen, fortsätter Michele.

Michele Cicchetti säger avslutningsvis - Umeå universitet har under många år gett tillfälle för studenterna under en dag, fri från schemalagda lektioner, träna och motionera fritt. Vi kommer att föreslå våra utställande föreningar att ta tillfället i akt och arrangera något på "hemmaplan" under denna dag.*
(* Umeå universitet och Idrottshögskolan arrangerar onsdagen den 13 september en schemafri dag för studenterna på Umeå universitet som heter "Hälsa på campus". Dagen fylls med fysisk aktivitet och föreläsningar).

Try it out kommer också att erbjuda besökarna att ta del av intressanta föreläsningar och givetvis hälsosam kost.

Try it out arrangeras av Umeå studentkår och Hello nature AB med stöd från mässans medspelare och bollplank, Idrottshögskolan vid Umeå universitet.
Läs mer om de utställande föreningarna

Umeå studentkårHello nature AB

För frågor och bokning av intervjutillfälle kontakta

Michele CicchettiAnsvarig för medlemsnytta på Umeå studentkårmedlemsnytta@umeastudentkar.se070-686 90 11