Publicerad: 2013-09-04

The Balancing Act – Kick-off-projekt med designstudenter

NYHET Terminen körde i gång i måndags och Umeås gator är åter fyllda av studenter. Första veckan på Designhögskolan inspireras av lindans. I ett gemensamt projekt för nya studenter undersöker elva grupper balans och skapar modeller där ett objekt ska ta sig fram på lina eller rundstav utan att röra vid marken.

– Studenterna ska med hjälp av en startmekanism kicka I gång ett objekt som ska rulla på en 2,5 meter lång lina/rundstav i minst 5 sekunder. De får använda material som kartong, “oasis”, sandpaper, tunna träbitar, ståltråd, gummiband, bomullstråd och olika sortes tejp, berättar Niklas Andersson, programansvarig för masterprogrammet interaktionsdesign, som tillsammans med Jasjit Singh, professor i industridesign vid Lunds universitet håller i workshopen.

– Tanken med The Balancing Act är att studenterna ska lära sig grunderna i hur man arbetar i ett designprojekt. De upptäcker varandras styrkor och vad var och en kan bidra med till gruppen samtidigt som de på ett lekfullt sätt lär känna varandra, fortsätter Niklas Andersson.

Studenterna som kommer från hela världen och från olika utbildningsbakgrunder får också med sig ett kulturellt perspektiv denna första vecka. De lär sig att se världen med andras ögon och får en insikt i hur man är van att lösa problem i olika kulturer.
Den intensiva veckan avslutas fredag den 6 september med en slutredovisning där en jury bestående av studenter och personal poängsätter projekten utifrån bland annat originalitet, utformning, elegans och att man följt de givna reglerna.

– Den här veckan är en av de absolut roligaste på hela terminen, säger Jasjit Singh som för femte gången håller i workshopen tillsammans med Niklas Andersson.

Totalt deltar 65 förstaårsstudenter vid kandidatprogrammet i industridesign, masterprogrammen avancerad produktdesign, interaktionsdesign och transportdesign, samt studenter vid Industrial Design Intensive.

Om projektpresentationen:
Tid: Fredagen den 6 september, kl. 14.30-16.30.

Plats: Designhögskolans projektstudio, en trappa ner.

Anmälan: Alla är välkomna, ingen anmälan behövs.

Läs mer om Designhögskolans utbildningar
För mer information, kontakta gärna:Niklas Andersson, lärare, programansvarig, masterprogrammet i interaktionsdesign, Designhögskolan

E-post: niklas.g.andersson@dh.umu.se

Petra Käck, kommunikatör, DesignhögskolanTelefon: 090-786 71 56