Publicerad: 2015-11-05

The World was Flat

NYHET Världen var platt, nu är den rund och den kommer att bli ett hologram. Bildmuseets kommande utställning The World was Flat presenterar samtida konst som utforskar idéer om tid och rum. Det kan handla om astrologins makt eller shamanen som förmedlare mellan rationellt och övernaturligt, men också om människans önskan om ordning och logiska förklaringar till fenomenen.

På söndag 22 november kl 14:00 öppnar Bildmuseet nya utställningar i hela huset. En av de tre utställningarna är The World was Flat, samtidskonst om föränderliga världsbilder.

Välkommen till pressvisning på torsdag 19 november kl 10:00. Konstnärerna/kuratorerna François Bucher och Lina Maria López medverkar vid pressvisningen. Vid söndagens vernissage finns även konstnärerna Manuela Ribadeneira och John Mario Ortiz på plats.

Utställningens titel spårar en resa över tid, en berättelse som ger sken av att vara linjär men vars kronologi är en illusion. Den hänvisar till världsbilder i förändring och den ständiga omförhandlingen av förhållandet mellan våra kroppar och universum. Utställningen kommenterar människans förhållande till tid och rum och ett flerdimensionellt universum där skillnaden mellan shamanens värld och vår tids cybersfär inte längre är självklar.

The World was Flat innehåller verk av Julieta Aranda, Erick Beltrán, François Bucher, Rometti Costales, Harun Farocki, Jeppe Hein, Herman von Helmholz, Klara Hobza, Bernd Kröplin, Lina Maria López, Douwe Mulder, John Mario Ortiz, Julien Prévieux, Benoit Pype, Manuela Ribadeneira, Tomás Saraceno och Daniel Steegmann Mangrané. Förutom konstverken har föremål lånats in från Berlins medicinhistoriska museum vid universitetssjukhuset Charité.

Utställningen är producerad av Bildmuseet och sammanställd av François Bucher och Lina Maria López. Den kompletteras av en serie samtal kring föränderliga världsbilder med forskare från Umeå universitet.

The World was Flat och dess programverksamhet är en del av universitetets 50-årsjubileum. Den visas på Bildmuseet fram till 27 mars 2016.

Läs pressmeddelanden om Julio Le Parc / Lumière och Nisrine Boukhari / Wanderism is a State of Mind som också öppnas söndagen den 22 november.

Pressbilder

För ytterligare information om utställningen, kontakta

Cecilia Andersson, museiintendent Bildmuseet
072-2238671 eller cecilia.andersson@bildmuseet.umu.se