Publicerad: 2016-07-01

Thomas Hellström utses till professor

NYHET Forskningsledare Thomas Hellström har utsetts till professor vid Institutionen för datavetenskap, Umeå universitet.

Thomas Hellström, som utsetts till professor inom datavetenskap, är forskningsledare för forskningsgruppen Intelligent Robotics vid Institutionen för datavetenskap, Umeå universitet. Forksningsgruppen studerar hur helt eller delvis autonoma maskiner och robotar kan utformas och konstrueras.

Forskningsgruppen deltar i ett flertal olika internationella projekt, bland annat med maskiner för skogsavverkning  och för skörd inom jordbruk. Ett pågående projekt handlar om utformning av robotar som skördar paprikor.

Läs mer om forskningen kring Intelligent Robotics.

Bilden ovan: Till höger Thomas Hellström som visar en prototyp till en självplockande robot för paprikaskörd. Till vänster Peter Hohnloser och Ola Ringdahl som båda ingår i forskningsgruppen.

Redaktör: Mikael Hansson