Publicerad: 2012-10-10

Tidigare Steve Jobs-medarbetare berättar om framtiden inom touch-utveckling

NYHET Jennifer Brook, en av världens ledande experter på utveckling för pekskärmar, kommer till Umeå för att dela med sig av sina erfarenheter. Brook har, bland mycket annat, arbetat med Steve Jobs i framtagandet av New York Times iPad-applikation.

De huvudsakliga verktygen för att använda en dator är musen och skrivbordet! Detta har länge varit grundförutsättning för webbdesigners världen över. Men i och med pekskärmarnas intåg har detta ställts på ända och helt nya frågeställningar har uppkommit: hur designar man program för en användare som inte behöver varken musen eller skrivbordet? Vilka utmaningar och fördelar innebär det?

HUMlab, i samarbete med DinoLab, vid Umeå universitet bjuder in till öppen föreläsning med Jennifer Brook, ledande expert inom pekskärmsdesign. Brook har följt pekskärmarnas utveckling sedan de kom ut på marknaden, och hon kommer att berätta vad hon tycker har gått bra, vad som har gått lite sämre och vad som är nästa steg inom pekskärmsdesign.

Jennifer Brook har tidigare arbetat som interaktionsdesigner hos New York Times och som chefsdesigner vid Method Studios filial i New York. Hon är utbildad i kognitiv psykologi.

DinoLab, som stödjer den audiovisuella scenen i norra Sverige, stöds av Europeiska regionala utvecklingsfonden Mål 2 och regionala aktörer.

Öppen föreläsning med Jennifer Brook:

Within Reach: Publishing for iPad Datum: 16 oktoberTid: 13:15Plats: HUMlab, beläget under Universitetsbiblioteket i Samhällsvetarhuset, Umeå universitet.
Ingen anmälan krävs.

Dessutom ger Brook en workshop där hon visar hur man kan arbeta med utveckling av pekskärmar i praktiken:

Prototyping for TouchDatum: 17 oktoberTid: 17:00 – 19:00 (inklusive middag)Plats: HUMlab X, Konstnärligt campus, Umeå universitet.
Anmälan krävs, e-posta Elin Andersson: elin.andersson@humlab.umu.se
Max antal deltagare: 20 (Vi strävar efter att ha deltagare med olika bakgrund, både från näringsliv och universitet. Vid fler än 20 anmälda deltagare sållar vi efter denna princip)

Jennifer Brook kommer att träffa media i mån av tid, vid intervjuförfrågningar eller allmänna frågor, e-posta: elin.andersson@humlab.umu.se
Se också: http://blog.humlab.umu.se/?p=4393