Publicerad: 2013-09-06

Tidigare studenter startar it-kurser

NYHET Utbildningsföretaget Addskills öppnar kontor i Umeå för it-kurser. Som ansvariga för kontoret står de tidigare studenterna Tobias Viklund och Robert Eliasson, som läst BIT-programmet och IT-Management vid institutionen för Informatik.

Med 260 kurstitlar i bagaget och lärarledd interaktiv onlineutbildning vill Addskills ge fler möjligheter till it-kurser i Umeå.

– Vi ser att it-branschen är på frammarsch i norr och vi vill gärna vara med och ta världen till Umeå med vårt koncept, säger Tobias Viklund som tillsammans med Robert Eliasson öppnar ett kontor för utbildningsföretaget Addskills i Umeå.

Det nya kontoret blir det första som Addskills öppnar i Norrland. Från Umeå kommer man att erbjuda utbildningar för systemutvecklare, projektledare och it-användare inom företag och offentlig sektor. Med 260 kurstitlar i bagaget menar Tobias Viklund och Robert Eliasson att de har stora möjligheter att tillfredsställa de flesta önskemål som finns inom it-utbildning.

Lärarledd onlineutbildning

En stor del av undervisningen kommer att ske via det koncept som Addskills kallar Live Class, en lärarledd interaktiv onlineutbildning. Det innebär att kursledaren står i en masterkurssal med elever som vanligt men är samtidigt även uppkopplad med den senaste videokonferenstekniken till satellitkurssalar runt om i landet, exempelvis i Umeå. Deltagarna i satellitkurssalarna deltar på samma villkor och kommunicerar direkt med masterkurssalen och de andra satellitkurssalarna via ljud- och videouppkoppling.

Förutom att ge möjlighet till vidareutbildning för de som bor i och omkring Umeå hoppas Tobias och Robert också att de kan bidra till att fler som jobbar i andra delar av landet kan tänka sig bli hemvändare och flytta tillbaka till Västerbotten. Med fler möjligheter till vidareutbildning i Umeå kan staden bli än mer attraktiv, menar de.

Stanna i Umeå

För Tobias och Robert ger arbetet med det nya kontoret en möjlighet att stanna kvar i Umeå. Båda har de nyligen tagit examen från Umeå universitet där de gått Beteendevetarprogrammet med inriktning mot it-miljöer som de kompletterat med en masterutbildning i IT-management.

– Vi har en bra kunskap om hur it fungerar i en organisation och stor förståelse för hur det kan påverka hela organisationen, säger Robert Eliasson, som ser fram mot att snart få gå igång med höstens första kurser.

Addskills är en Microsoft Gold utbildningspartner, ITIL utbildnings- och testcenter samt ett testcenter för Prometric, VUE och ITIL certifieringstest.

Bilden ovan: Robert Eliasson och Tobias Viklund är ansvariga för Addskills nya utbildningslokaler i Umeå.

Redaktör: Mikael Hansson