Publicerad: 2011-11-11

Tidigare studenter vinner pris på Umeågalan

NYHET IT-företagen höll sig starkt framme när Umeågalan 2011 korade årets hetaste företag. Ett styrkebesked inte minst för Umeå universitet eftersom flera av vinnarna är tidigare studenter och forskare.

Att Umeås it-företag haft stora framgångar under senare år märktes tydligt när Umeågalan 2011 korade årets hetaste företag i kommunen. Årets exportföretag, Årets unga företagare, Årets nyföretagare, Årets avknoppningsföretag och Umeå kommuns företagspris – alla dessa kategorier vanns av it-företag där Algoryx, The Core, Umeå Datakonsulter (UDK) och Emanuel Dohi från Dohi Sweden hyllades från scenen.

Lägger man dessutom till att it-företagen Toontrack, Svenska försäkringsfabriken och Friendly Future också var nominerade visar det vilken bredd Umeå har inom it-branschen.

Tidigare studenter vinner pris

Priset som Årets unga företagare gick till The Core, som består av Marcus Strandgren och Yazdan Naderi. Båda har de sin bakgrund som studenter vid Umeå universitet där de utbildat sig inom Digital medieproduktion vid institutionen för informatik.

Juryn lyfte i sin nominering fram de kunskaper som vinnarna fått med sig från utbildningen med orden ”Deras lösningar inom 3d grafik spänner över områden som produktvisualiseringar, visual effects och spelgrafik. De är unga, drivna, kvalitetsmedvetna, kreativa och har goda framtidsutsikter såväl på den lokala, nationella som internationella arenan.”

Redaktör: Mikael Hansson