Publicerad: 2017-04-27

Tidigare Umeåprofessor blir ny generaldirektör för UKÄ

NYHET Den tidigare professorn och rektorn för Handelshögskolan vid Umeå universitet, Anders Söderholm, har utsetts till generaldirektör och chef för Universitetskanslersämbetet, UKÄ.

– Anders Söderholm har en lång och gedigen erfarenhet av högskolesektorn vilket är bra. Myndigheten har ett viktigt arbete framför sig när det gäller införandet av ett nytt kvalitetssäkringssystem som även kommer omfatta forskning, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning i ett pressmeddelande.

Högskolan är den enskilt största statliga sektorn med 75 000 anställda, cirka 400 000 studenter och en årlig omsättning på runt 67 miljarder kronor. UKÄ är den nationella myndighet som ansvarar för kvalitetsutvärdering, analys och statistik samt tillsyn av högskolan och den högre utbildningen.

Myndighetens uppdrag förväntas dessutom utökas. Regeringen har i den forskningspolitiska propositionen aviserat att UKÄ ska ansvara för kvalitetsgranskning av forskning. UKÄ arbetar också med att införa ett nytt system för kvalitetssäkring av högre utbildning.

– Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot ett spännande och viktigt uppdrag där UKÄ har ett samlat ansvar för kvalitetssäkring av högre utbildning och forskning, säger Anders Söderholm i en kommentar.

Anders Söderholm är för närvarande professor i företagsekonomi och generalsekreterare vid Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF). Innan dess har han haft flera ledningspositioner inklusive rektor vid Mittuniversitetet och Handelshögskolan vid Umeå universitet.

Anställningen som generaldirektör för UKÄ gäller från och med den 1 augusti 2017 till och med den 31 juli 2023.

Redaktör: Mattias Grundström Mitz