Publicerad: 2013-10-08

Tidsplan och fokus viktigt för spelutvecklare

NYHET Att ta sig igenom ett stort spelutvecklingsprojekt ger stor kunskap och många lärdomar. Det vet Dennis Wikman, student på Digital medieproduktion, som under åtta månader på egen hand utvecklat datorspelet Coats.

Att fokusera på uppgiften, sätta en tidsplan och ha disciplinen att orka göra om, göra om och göra om är några av de viktigaste lärdomarna som Dennis Wikman tar med sig efter mer än åtta månader av spelutveckling.

– Jag har lärt mig att tidsplaner är väldigt bra. Jag satte tidsplanen redan i februari och sa att jag skulle vara klar i september. Och jag klarade det med tre veckor till godo, säger Dennis Wikman med ett skratt.

Inspiration från Digital medieproduktion

Inspiration till spelutvecklingen har Dennis Wikman till stora delar fått från studierna på Digital medieproduktion vid Umeå universitet. Det var i samband med en kurs i speldesign som han satte igång på allvar, peppad av gästföreläsare på kursen.

Spelet Coats, som nyligen släpptes i en beta version, är ett klassiskt 2D-rollspel i retrostil, likt de spel som gjordes för Super Nintendo under 1990-talet. Eftersom Dennis Wikman inte kodar själv har han använt sig av utvecklingsplattformen RPG Maker. Den innehåller en mängd färdiga karaktärer och händelser som utvecklaren kan använda för att skapa sina egna spel.

Illustratör från Malaysia

Dennis älskar att berätta historier så själva berättelsen var inget problem för honom. Men eftersom han inte själv gör illustrationer behövde han få hjälp med det. Det löste sig på ett lyckosamt sätt när han via internet fick kontakt med en illustratör från Malaysia som gärna kunde tänka sig bidra med bilder och grafisk utformning av spelet.

– Det fungerar fantastiskt bra fast vi aldrig träffats och inte ens talats vid på telefon. Men vi har haft kontakt varje dag och hon har gett viktig feedback tillbaka, berättar Dennis Wikman.

TV-spelsjam i Umeå.

Hur gick föreläsningen under TV-spelsjamet?
– Jag fick en del frågor om agency. Spelarval, möjligheter och konsekvens - något som är en ganska svår diskussionspunkt i många moderna roll- och äventyrsspel. Vi diskuterade även en del om hur man effektivt delar upp ett spel på ett sådant vis att man kan utvärdera det under processen.

Vad vill du särskilt trycka på för spelutvecklare?
– Analys och konkretisering. Det är viktigt att man har viss erfarenhet som spelare själv, att man kan se vad det är man faktiskt gillar i andra produktioner och kunna analysera vad det är man vill ta med sig i sitt eget spel. Att kunna säga vad det är som gör ett spel bra och dåligt, så att man kan ta med den erfarenheten i sin egen produktion. Det finns så många bra och dåliga spel där ute - man kan lära sig från deras framgång och misslyckande!

Fakta om Coats

Coates Facebooksida
Här kan du ladda ner spelet Coates
Läs den första recensionen av Coates
Se en gameplay-video
Coates beta-release video

Bilden ovan: Dennis Wikman deltog nyligen med en föreläsning på TV-spelsjam där han berättade om Coates, ett datorspel han utvecklat under åtta månader.

Redaktör: Mikael Hansson