Publicerad: 2014-05-22

Tillväxt och hållbarhet diskuteras på Sliperiet

NYHET Den 22 och 23 maj går Tillväxtdagarna av stapeln i Umeå. Dagarna är en mötesplats för att skapa bättre förutsättningar för lokal, regional och nationell tillväxt och för ett hållbart samhälle. Umeå universitet är en av medarrangörerna och det är på Sliperiet, Konstnärligt campus, som alla möts.

Det är för femte året i rad som Swedbank med medarrangörer anordnar Tillväxtdagarna. Årets program speglar utvecklingen i ekonomin och belyser de utmaningar och möjligheter som Sveriges nordligaste län har för att skapa en hållbar tillväxt. Under två dagar samlas politiker, företagsledare, entreprenörer, opinionsbildare, forskare och studenter för samtal och seminarier.

Medverkar på årets seminarier gör flera statsråd, bland annat näringsminister Annie Lööf, integrationsminister Erik Ullenhag, arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson, finansmarknadsminister Peter Norman, och civil- och bostadsminister Stefan Attefall. Från oppositionen märks flera representanter, bland annat Mikael Damberg, riksdagsledamot och gruppledare i riksdagen (S). Från Umeå universitet medverkar både forskare och studenter.

Bland seminarieämnena lyfts allt från basnäringarnas framtid och betydelse för Sverige och strukturomvandlingarnas möjligheter och morgondagens jobb till händelserna i Ukraina och hur dessa påverkar vår omvärld.

Några av de paneldebatter som universitetet medverkar i är ”Återanvändning – en förutsättning för hållbar tillväxt!”, ”The Arctic Challenge: To preserve or consume?”, ”Digital direkttillverkning - svensk framtidsindustri?” och ”The best Design in the world: The importance of design for the export industry”.

• Från Umeå universitet medverkar:

• Tapio Alakörkkö, föreståndare Sliperiet
  • Fredrik Almqvist, professor i organisk kemi
  • Karl Johan Bonnedahl, Handelshögskolan
  • Runar Brännlund, professor i nationalekonomi, Centrum för miljö- och naturresursekonomi, Handelshögskolan
  • Thomas Degn, programansvarig, Designhögskolan
  • Birgitta Evengård, professor i infektionssjukdomar, ordförande, Arcum
  • Lena Gustafsson, rektor
  • Maria Göransdotter, prefekt, Designhögskolan
  • Rolf Hugoson, lektor i statsvetenskap, Centrum för regionalvetenskap
  • Linda Lundmark, lektor och docent i kulturgeografi
  • Agneta Marell, vicerektor för samverkan och innovation, Umeå universitet