Publicerad: 2005-10-10

Tio års forskning om kost och hälsa

NYHET Matvanor och hälsa hos barn och ungdomar präglar forskningen inom kostvetenskap vid Umeå universitet. I år fyller forskningsämnet tio år, och den 12 oktober firas jubileet med öppna föreläsningar om bland annat tonåringar och glutenintolerans.

År 1995 föddes huvudämnet kostvetenskap i Sverige och vid Umeå universitet. För att fira tioårsjubileet inbjuder nu institutionen till en eftermiddag med öppna föreläsningar, varav de flesta handlar om aktuell forskning.

Dietisten Cecilia Hauer studerar trender i insjuknande i glutenintolerans hos svenska barn och ungdomar. Hon har också intervjuat cirka femtio tonåringar om hur de upplever och hanterar den glutenfria kosten. Preliminära resultat av intervjuerna visar att ungdomarna upplever det relativt problemfritt att följa sin kostbehandling hemma och i familjen. Utanför hemmet är det emellertid svårare, främst när de umgås med kompisar. Glutenintolerans (celiaki) är idag den vanligaste kostorsakade kroniska sjukdomen hos svenska barn, och behandlingen bygger på att man utesluter alla livsmedel som innehåller vete, råg och korn.

Andra föreläsningar om barn och ungdomar handlar om uteslutare och överätare, och om fett tidigt i livet. Ytterligare exempel på föreläsningsrubriker är ”Äldreomsorgens måltidsverksamhet” och ”Mat och media”.

Föreläsningarna pågår kl. 13.00–16.30 den 12 oktober i Humanisthusets hörsal G. Programmet finns på: www4.umu.se/kost/10-arsjubileum_pgm.html

För mer information, kontakta: Charlotte Nygren, institutionen för kostvetenskap, Umeå universitet, tel: 090-786 64 89, e-post: charlotte.nygren@kost.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson