Publicerad: 2011-10-04

Tisdagsföreläsningar i Bildmuseets Tracey Rose-utställning

NYHET Förutom visningar varje söndag bjuder Bildmuseet på föreläsningar i nya utställningen Tracey Rose: Waiting for God. Först ut förra tisdagen var den sydafrikanske curatorn Khwezi Gule, och i kväll kl 18.30 är det konstvetaren Anna Rådström som föreläser. Fri entré som vanligt.

TISDAG 4 OKTOBER KL 18.30
Ett nu och ett då. Om performance och fotografi
Anna Rådström, lektor konstvetenskap vid Umeå universitet, föreläser i Tracey Rose's utställning Waiting for God.

TISDAG 11 OKTOBER KL 18.30
Tracey Rose. Before the Beginning
Rory Bester är konsthistoriker, curator, kritiker och filmare. Han undervisar på Wits School of Arts i Johannesburg och han forskningsområden omfattar fotografi, utställningsmediet samt 1900-talets sydafrikanska konstscen. I föreläsningen på Bildmuseet berättar han om hur dokumentären Right Through the Arts: Tracey Rose (2008) kom till, valet av Rose som medverkande konstnär och hur hennes konst undersöktes i dokumentär form samt kontroverserna runt dokumentären när den senare sändes i sex delar på TV.

TISDAG 25 OKTOBER KL 18.30
Världen som teater. Om Tracey Roses konstnärsskap
Katarina Pierre är museichef på Bildmuseet och har genom utställningen Waiting for God, producerad i samarbete med Johannesburg Art Gallery, valt att visa den första omfattande presentationen av Tracey Roses konstnärsskap i Sverige. Hennes föreläsning har titeln Världen som teater. Om Tracey Roses konstnärsskap.

Läs mer: www.bildmuseet.umu.se