Publicerad: 2017-01-09

Titta in i framtidens smarta digitala vardag

NYHET Samarbete mellan IT-studenter och blivande arbetsterapeuter vid Umeå universitet ger ny kunskap om digitala smarta miljöer. I morgon visar studenterna upp sina prototyper i universitetets nya fokusmiljö i MIT-huset.

Colin och Sarah Northway. Foto: Wikipedia.

Uppkopplade prylar via Internet of Things, sociala robotar med normer, virtual reality och annat som digitaliseringen medför kommer att påverka alla människor i samhället när nya intelligenta smarta miljöer växer fram.

Studenter inom datavetenskap, interaktionsdesign och arbetsterapi har tillsammans tagit fram designkoncept och prototyper för nya interaktiva intelligenta system som kan hjälpa människor att bättre delta i samhället, leva i smarta städer och hjälpa människor med funktionshinder till ett mer aktivt liv.

– De blivande arbetsterapeuterna är experter på människans funktioner och förmågor, till exempel kognition och hur människor utför aktiviteter. Datavetarna och interaktionsdesigningenjörerna har en bas i programmering, systemutveckling, människa-datorinteraktion och artificiell intelligens, säger Helena Lindgren, forskare vid Institutionen för datavetenskap och en av kursledarna.

På tisdag 10 januari och onsdag 11 januari visas lösningar som kan vara en del av framtidens interaktiva digitaliserade samhälle – där medborgare ges nya möjligheter till ett aktivt liv, och där vård och omsorg ges nya eHälsa-verktyg.

Om prototypdemonstrationen:

Var?
Den nya fokusmiljön vid MIT-huset, Umeå universitet

När?10 januari kl 14.00–16.00
kl 14.00 öppnar vicerektor Heidi Hansson utställningen
11 januari kl 09.00–16.00

För mer infromation, kontakta gärna:

Helena Lindgren, Institutionen för datavetenskap

E-post: helena.lindgren@umu.se