Publicerad: 2017-08-28

Tjaktjagiesse – höstsommaren är här

NYHET Den nya vepan på Humanisthusets fasad visar hur tjaktjagiesse – höstsommaren – är här. Illustrerat med ett foto av konstnären Lena Kuoljok Lind. Umeå universitets vepaprojekt vill bidra till att öka kunskapen och kännedomen om samiska språk, samhällen, kultur, konst, historia och politik.

Lena Kuoljok Lind berättar hon valt att bidra till Umeå universitets vepor för att det är ett viktigt projekt som synliggör och väcker intresse för det samiska.

Hon säger vidare att hon velat göra en bild som är tidlös. Kvinnan på bilden hade kunnat gå där på fjället för hundra år sedan eller i dag. Att samerna varit en del av det här landet sedan urminnes tider. Markerna har sin historia.

– Kolten ändras över tid, beroende på vad man tycker är snyggt och vilka material man gillar, men grunden är den samma och den bygger på en lång tradition. Jag vill också att bilden ska illustrera våra förfäders närvaro, som en trygghet och stöd i livet. Man anar en kvinna, en urmoder, i klippan, säger Lena Kuoljok Lind.

– För mig är renar viktiga och fantastiskt fina, så jag vill att renarna ska vara med på bilden. Renar och renskötseln är en viktig del av den samiska kulturen och det samiska samhället.

– Renarna är transparanta, för även om vi inte ser dom på just denna bild, så finns det fullt med renar i björkskogen och på fjället. Även om man inte ser djuren så finns dom där. Och Solen är viktig för allt levande och min sol har färger inspirerade från kolten.

Lena Kuoljok Lind kommer från Jokkmokk, Sirges sameby. Hon har alltid gillat att skapa och vara kreativ och har därför utbildat sig på olika konst- och fotoskolor. Från början tecknade och målade hon mycket, sedan blev det mer fotografering och numera ägnar hon sig även åt design.

Redaktör: Per Melander