Publicerad: 2016-01-14

Tjänst för studentlitteratur vinnande idé i Örnnästet

NYHET I tisdags samlades elva förväntansfulla studenter från Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design och teknisk datavetenskap för årets Örnnäste på kursen Affärsmässig tjänstedesign och teknikutveckling. Efter att ha utvecklat och arbetat med sina affärsidéer under hösten levererade studenterna en två minuter lång pitch inför en panel av affärskonsulter.

Studenterna och panelen i Örnnäste samlade. Från vänster Eric Sjögren, Erik Wiséen Åberg, Albin Hübsch, Arvid Bräne, Tord Berggren, försäljningschef på Struktur Design, Andreas Grünewald, Joachim Jillehed, regionchef North på Sigma Industry East North, Malin Jofjärd Lövgren, Carl Holmertz, Jonas Gustafsson, Victor Winnhed, Amanda Dahlin och Lars Englund.

Örnnästet är en årlig tradition på kursen och genomförs i samarbete med Sigma Industry East North och i år samlades studenterna i Sigma Industrys nya lokaler i Utopia. De affärskonsulter som under årets Örnnäste bedömde studenternas arbete var Joachim Jillehed, regionchef North vid Sigma Industry East North och Tord Berggren, försäljningschef vid Struktur Design.

Joachim Jillehed och Tord Berggren var efter Örnnästet mycket nöjda med studenternas arbete och Joachim betonade hur viktigt det är med både affärsmässiga och andra generiska kunskaper för dagens och framtidens ingenjörer. Medverkande i Örnnästet gjorde också Thomas Mejtoft, Umeå universitet, programansvarig för Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design och kursansvarig för kursen Affärsmässig tjänstedesign och teknikutveckling som studenterna läst under hösten.

De idéer som studenterna arbetat med under hösten har berört uthyrning av kläder, en podcast om båtlivet, en smart elcykel, ett system där barn kan skapa berättelser, hur man enkelt kan hitta bästa mobilabonnemang, kurslitteratur och en tjänst för att hyra amatörfotografer.

Varje år utses den bästa affärsidén och årets vinnare var Jonas Gustafsson, Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design. Jonas idé fokuserar på studentlitteratur och handlar om att kunna tillhandahålla uppdaterad studentlitteratur på ett enkelt och effektivt sätt. Joachim Jillehed motiverade att Jonas Gustafssons bidrag utsetts som vinnare framförallt genom att projektet har den bästa affärspotentialen och att det finns många kringtjänster som är möjliga att skapa kring idén.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog