Publicerad: 2012-02-16

Tonsättare från Umeå universitet till final i tonsättartävling

NYHET Anders Lind, tonsättare och konstnärlig ledare vid institutionen för estetiska ämnen, har blivit uttagen till final i prestigefylld tonsättartävling utlyst av Uppsala kammarorkester.

Anders Lind

Anders Linds Orkesterverk med titeln In à room full of artists och kommer att framföras torsdagen den 23 februari vid Uppsala konserthus tillsammans med de fem andra uttagna verken. Konserten direktsänds i Sveriges radio P2.

Anders Lind arbetar sedan en tid tillbaka även med det nyskapande konstmusikprojektet Röster från Umeå/The Voice of Umeå. Där Umeås befolkning inbjuds att kommunicera, samlas och medverka i ett antal samtida musikevenemang. Projektet är en vidareutveckling av ett pilotprojekt med samma namn som genomfördes 2008 där ungefär 2000 medverkande röster från Umebor framförde ett verk tillsammans med kammarkören Sångkraft vid Västerbottens museum i Umeå. Tonsättaren Anders Lind leder projektet, som en del av hans konstnärliga lektorat vid musikinriktningen, institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.
Kontaktuppgifter: anders.lind@estet.umu.se, tel. 090-786 74 53

Läs mer om tonsättartävlingen på Musik i Upplands webbsida