Publicerad: 2009-09-30

Toppchef på Nokia blir ny rektor för Designhögskolan

NYHET Anna Valtonen, chef för designforskningen på Nokia i Helsingfors, blir ny rektor vid Designhögskolan, Umeå universitet.- Det här är en otroligt lyckad rekrytering som ytterligare stärker Designhögskolans internationella status, säger Göran Sandberg, rektor vid Umeå universitet.

Anna Valtonen är Head of Design Research & Foresight vid Nokia i Helsingfors. Hon är utbildad industridesigner och ett välbekant ansikte vid Designhögskolan där hon har följt högskolans utveckling bland annat som gästföreläsare och som medverkande i olika student- och examensarbeten.

Sedan 2008 ingår Anna Valtonen som en av sju medlemmar i styrelsen för Aalto-universitetet, en unik satsning i Helsingfors där Handelshögskolan, Konstindustriella högskolan och Tekniska högskolan har slagits samman till ett universitet. - Det är ett tungt styrelseuppdrag som ger Anna Valtonen en stark position. Dessutom har hon stor och mångsidig kunskap om näringslivet och ett brett kontaktnät såväl i Finland och Sverige som globalt. Det kommer att bidra till både Umeå universitets och Designhögskolans utveckling, säger Bengt Palmgren, nuvarande rektor vid Designhögskolan. - Rekryteringen av Anna Valtonen är den sista pusselbiten i den generationsväxling som Designhögskolan just nu genomför, säger Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan.
- Hennes erfarenheter och kontaktnät kommer att bli väldigt betydelsefulla för Umeå universitets satsning på ett Konstnärligt Campus, poängterar Göran Sandberg.

Anna Valtonen har fler viktiga styrelseuppdrag i sin meritförteckning. Bland annat ingår hon som styrelseledamot för University of Art and Design i Helsingfors, i Finsk-svenska designakademin och har tills nyligen suttit i styrelsen för den svenska forskarskolan i industridesign, Designakademin. Dessutom har hon varit styrelseledamot i finska designorganisationen TKO 2000-2004.

Anna Valtonen är född 1974 i Helsingfors. Hon disputerade 2007 vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors på en avhandling om den professionella utvecklingen av industridesign i Finland sedan början av 1990-talet. För tolv år sedan påbörjade hon sin karriär på Nokia, parallellt med detta har hon även varit aktiv som forskare vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors och som gästprofessor vid ESSEC Business School i Paris. I sin forskning intresserar sig Anna Valtonen särskilt för det mervärde som formgivning producerar för företagens och nationernas konkurrenskraft. I befattningen som rektor för Designhögskolan ingår även en stor del forskning.

Anna Valtonen kommer att efterträda Designhögskolans nuvarande rektor Bengt Palmgren under hösten 2009.

För ytterligare information, kontakta: Tapio Alakörkkö, prefekt vid Designhögskolan Telefon: 090-786 98 35, 073-620 51 51
E-post: Tapio.Alakorkko@dh.umu.se

Bengt Palmgren, rektor vid Designhögskolan Telefon: 070-341 03 12