Publicerad: 2009-12-01

Toppchef på Nokia ny rektor för Designhögskolan

NYHET Anna Valtonen, tidigare chef för designforskningen på Nokia i Helsingfors, är Designhögskolans nya rektor. Efter 13 år på Nokia återvänder hon nu på heltid till den akademiska världen med målet att utveckla designforskningen i Umeå och Sverige.

Foto: Elin Berge

Det är Anna Valtonens första arbetsdag på Designhögskolan vid Umeå universitet. Dagen innan anlände hon till Umeå i en fullpackad bil med man och en ettåring för att installera sig i en av universitets gästbostäder i väntan på att hitta en permanent bostad. Nu har hon har presenterat sig för de drygt 130 studenterna, fått nyckeln till kaffemaskin, dator och telefon.
– Det mesta är på plats, det som saknas kommer att ordna sig. Människorna är ljuvliga och det finns en familjär värme, säger hon när hon sätter sig i sin företrädares soffa med en kaffekopp och tittar ut över det halvtomma, lite kala rummet.

Designhögskolan är ingen obekant miljö för Anna och hon är känd av både personal och studenter sedan tidigare.
– De flesta nyrekryteringar som Nokia har gjort har varit studenter härifrån. Under tolv års tid har jag varit här minst vartannat år. Jag har varit gästföreläsare och medverkat i olika student- och examensarbeten, berättar hon.

Många och tunga meriter

Glädjen vid universitetet var stor när det blev klart att Anna Valtonen tackat ja till rektorstjänsten.
– Hennes erfarenheter och kontaktnät kommer att bli betydelsefulla, inte minst för vår satsning på Konstnärligt campus, menar universitetets rektor Göran Sandberg.

Anna Valtonen har en imponerande meritlista med kompetens inom många områden. Parallellt med karriären på Nokia har hon varit aktiv forskare vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors och gästprofessor vid ESSEC Business School i Paris. Hon disputerade med en avhandling om den professionella utvecklingen av industridesign i Finland. Hon ingår även i styrelsen för Aalto-universitetet i Helsingfors.
– Det är ett tungt styrelseuppdrag som ger henne en stark position. Dessutom har hon stor och mångsidig kunskap om näringslivet och ett världsomspännande kontaktnät, något som är oerhört värdefullt, säger Bengt Palmgren, Designhögskolans tidigare rektor.

Vill satsa på forskning

På frågan varför hon valde Umeå kommer svaret självklart och direkt. – Det är den bästa skolan. Ur ett globalt perspektiv är den enastående. Samtidigt konstaterar hon att det inte är enkelt att komma till något som redan fungerar bra.
– Det är en större utmaning att bygga vidare på något som redan är bra än något halvfärdigt.

Den största kraften kommer Anna att lägga på utvecklingen av forskningen.
– Designforskning är inte lika etablerad i Sverige som i USA och England där grundforskning är en självklarhet sedan 50-talet. I Finland startade man för omkring 20 år sedan, så Sverige ligger lite efter. Men i svenska mått är forskningen vid Designhögskolan bra, konstaterar hon.

Vetenskapligt ryggstöd

Anna låter sig inte nedslås av att den svenska designforskningen är på efterkälken. – Det är en utmaning. Om vi satsar nu har vi en stor möjlighet att positionera oss i den nationella fronten. Vi har ett stort universitet att luta oss mot, ett värdefullt vetenskapligt ryggstöd, som många andra designhögskolor i Sverige saknar.
– Men självklart ska vi fortsätta att utveckla utbildningarna, skyndar hon sig att tillägga. Studenterna är ju universitetets hjärta och kärna.

Parallellt med rektorskapet kommer hon att bedriva egen forskning.
– Det ska bli jätteroligt. Jag fortsätter att studera utvecklingen inom industridesignområdet.

Att vara med om att bygga upp Konstnärligt campus tycker hon ska bli spännande.
– Tankegångarna liknar de vid Aalto-universitetet, att skapa något som kan bli mer än de enskilda delarna. Jag är övertygad om att det kreativa tänkandet blir bättre när olika bakgrunder möts.

Designhögskolans webbplats

Anna Valtonen och Peter KjaerAnna Valtonen och den lika nytillträdde rektorn för Arkitekthögskolan, Peter Kjær.
Foto: Elin Berge

Snabba fakta om Anna Valtonen

Född: 1974
Äter helst: vällagad mat är alltid ljuvlig. Drömde om rökta flundror en period