Publicerad: 2011-12-08

Träffa Årets orienterare 2011

NYHET Orienteringen har haft ett fantastiskt år – förutom tio VM-medaljer utsågs orienteringsförbundet nyligen till Årets förbund. På Lucia-dagen är det dags att kora Årets orienterare, och vinnaren offentliggörs vid lunchtid på Universum i Umeå.

Orientering är en sport med gamla anor, och i Sverige genomfördes den första tävlingen redan 1901. Svenska Orienteringsförbundet bildades 1938 och består nu av 600 föreningar med omkring 95 000 medlemmar.

Årets orienterare utses av landets orienteringsjournalister, och omröstningen har genomförts varje år sedan 1972. Dessförinnan fanns en tio-bästa-lista framtagen ända sedan år 1948.

Vinnaren koras kl. 11.00 vid "brashörnan" i Universum, Umeå universitets campus. Strax därefter kommer dessutom Silvastiftelsens pris att delas ut.

Varmt välkomna!

Tidigare i år rankade tidskriften Idrott och Kunskap Umeå universitet som landets främsta elitidrottsuniversitet. Helena Jansson, som läser läkarprogrammet i Umeå, är en orienterare med elitidrottsavtal med universitetet. Hon blev årets VM-drottning när hon kammade hem sitt andra VM-guld och medalj i samtliga fyra distanser.

Bild: Svenska VM-medaljörer år 2011. Fotograf: Sören Andersson.

Lista på Årets orienterare 1948–2010

Redaktör: Camilla Bergvall