Publicerad: 2004-10-21

Träningssimulator från Umeå får European Academic Software Award (EASA)

NYHET I finalen av EASA2004 i Schweiz, erhöll Tore Nilsson, Jan Ahlquist och Magnus Johansson vid Institutionen för odontologi, Umeå universitet första pris för ”Virtuell radiografi”, en simulator för röntgenundersökningar utvecklad i samarbete med VRlab.

Simulatorn gör det möjligt att interaktivt träna röntgenundersökningar i en strålningsfri miljö. Den består av en pc med 3D-programvara, stereoglasögon för djupseende och rörelsesensorer för naturlig interaktion.

Prismotiveringen var: ”Virtual Radiography is a sophisticated simulator for X-Ray Radiography, displaying objects in 3-D stereo through the use of special 3-D goggles. The package allows unlimited training with enhanced feedback for radiography students. The jurors commended the highly innovative educational and technical approach, and the elegant design of the product.”

EASA är en tävling vars syfte är att lyfta fram och värdera datorprogramvara för utbildning och forskning inom alla akademiska områden. Tävlingen, som arrangeras vartannat år av European Knowledge Media Association, är öppen för lärare, forskare och studenter i alla Europeiska länder.

De 30 finalisterna hade nominerats bland totalt 158 projekt som under våren bedömts av en jury bestående av 141 forskare, lärare och studenter. I bedömningen ingick bland annat att granska innovation, design, pedagogiskt värde och utvärdering, samt portabilitet (avseende kultur och språk).

Mer information om tävlingen finns på www.easa-award.net

– Vi har utvärderat simulatorn och konstaterat att den underlättar studenternas lärande och därmed förbättrar deras möjligheter att genomföra röntgenundersökningar av hög kvalitet. Utmärkelsen visar att vi är internationellt ledande vilket stärker Umeås position inom simulatorområdet, samt ökar möjligheterna till fortsatt expansion inom forskning och utveckling, säger Tore Nilsson, övertandläkare på röntgenavdelningen och doktorand vid Institutionen för odontologi.

Projektet har erhållit finansiering från Umeå universitet, Västerbottens landsting, EU:s strukturfonder samt KK-stiftelsen, och har utvecklats vid Umeå universitets centrum för virtuell verklighet, VRlab.

För övriga upplysningar se www.vrlab.umu.se/ eller kontakta:

Tore Nilsson, Institutionen för odontologiE-post: tore.nilsson@odont.umu.se
Tel 090-785 61 78